22 marca na dziennik podawczy urzędu miasta oraz rady miasta został złożony wniosek o powołanie Społecznej Rady (Komitetu) ds. Rewitalizacji. Pismo podpisała „Koalicja Organizacji Pozarządowych na Rzecz Rewitalizacji Śródmieścia Bochni”.
W skład „Koalicji” wchodzi siedem organizacji pozarządowych działających w mieście: Fundacja Salina Nova, Fundacja Auxilium, Stowarzyszenie Bochniaków i Miłośników Ziemi Bocheńskiej, bocheński oddział PTTK, bocheńskie koła Polskiego Związku Niewidomych i Polskiego Związku Głuchych, a także Małopolski Związek Osób Niepełnosprawnych. Lista sygnatariuszy jest otwarta, swój udział rozważa m.in. Stowarzyszenie Kolpinga. Planowana jest też współpraca z organizacjami gospodarczymi, np. Cech Rzemiosł Różnych i Bocheński Związek Pracodawców – zwraca uwagę Adam Piskór, prezes Fundacji Salina Nova.
Działając w trosce o odnowę i rozwój wspólnego dziedzictwa kulturowego Śródmieścia Bochni, a w szczególności wyjątkowego w skali europejskiej ogrodowego założenia Plant Salinarnych wraz z zabytkami architektonicznymi (m.in. Zamek Żupny, Kuźnia i Lodownia), a także niezmienionego na przestrzeni wieków średniowiecznego układu urbanistycznego z Rynkiem Staromiejskim pośrodku, […] składamy wniosek o powołanie Społecznej Rady (Komitetu) ds. Rewitalizacji – napisano w piśmie datowanym na 21 marca.
Zdajemy sobie sprawę, że zadanie rewitalizacji historycznego centrum Bochni, które przed sobą postawiły władze miasta jest niezwykle trudne i niemające dotąd w naszym mieście precedensu. Skala wyzwań, które przed nami stoją skłania nas do wniosku, że tylko działając wspólnie będziemy mogli im sprostać. Reasumując, zgodnie z zasadą „nie ma rewitalizacji bez partycypacji” – zróbmy razem kolejny krok – czytamy dalej.
W uzasadnieniu zwrócono uwagę, że aby prawidłowo przygotować cały proces rewitalizacji, a następnie skutecznie go zrealizować i osiągnąć trwałe efekty, konieczne jest wypracowanie nowych standardów i form partycypacji. Powołano się na zapisy wytycznych ministerialnych oraz najnowszej ustawy o rewitalizacji (z 9 października 2015 r.).
Ustawa w sposób jasny określa, iż rewitalizacja to proces na który składają się działania „prowadzone przez interesariuszy rewitalizacji na podstawie gminnego programu rewitalizacji” (art. 2. ust. 1). Wśród Beneficjentów na pierwszym miejscu wymienieni są „mieszkańcy obszaru rewitalizacji”, na drugim „mieszkańcy gminy, podmioty prowadzące działalność gospodarczą, organizacje pozarządowe i grupy nieformalne”, a dopiero na piątym i szóstym „jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne oraz organy władzy publicznej” – czytamy w uzasadnieniu wniosku.
Sygnatariusze wniosku zwracają uwagę, że jednym z fundamentów rewitalizacji jest „aktywny udział społeczności lokalnej poprzez partycypację na każdym etapie programowania działań rewitalizacyjnych, od momentu ich projektowania, przez realizację, aż po ocenę przeprowadzonego procesu oraz dążenie do spójności planowanych działań z potrzebami i oczekiwaniami poszczególnych grup interesariuszy”.
Jak podano w piśmie, nowa ustawa o rewitalizacji wprowadza szeroki katalog różnych sposobów prowadzenia konsultacji społecznych. Strony procesu konsultacji powinny stosować się do „ducha” tych przepisów, nie zaś wyłącznie do ich litery. Oznacza to, że konsultacje powinny być proaktywne (wyprzedzające), a ich inicjowanie ma być integralnym elementem procesu partycypacji, nie zaś „akcją ratunkową”, gdy rodzi się napięcie z partnerami społecznymi – zwrócono uwagę.
Wnioskowany Komitet Rewitalizacji byłby „forum współpracy i dialogu interesariuszy z organami gminy oraz pełni funkcję opiniodawczo-doradczą Burmistrza”. Należy zauważyć, iż Komitet nie ma zastąpić procesu partycypacji, ma jednak sprawić, iż głosy interesariuszy działań rewitalizacyjnych w gminie będą na bieżąco obecne i dyskutowane – czytamy dalej.
Przy okazji przywołane zostały najważniejsze wartości i narzędzia efektywnej partycypacji. Należą do nich między innymi: dobra wiara i poszanowanie interesu ogólnospołecznego, przejrzystość i otwarty dostęp do informacji publicznej, zapewnienie udziału wszystkim zainteresowanym w różnych formach konsultacji społecznych, odpowiedni czas na zgłaszanie uwag i opinii, tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym oraz autentyczne partnerstwo poprzez wspólne podejmowanie decyzji i ustalanie listy priorytetów dotyczących rewitalizacji miasta.
Zgodnie z założeniem, skład Rady ds. Rewitalizacji liczyłby nie mniej niż 10 i nie więcej niż 20 członków, w tym:
1) nie więcej niż 4 przedstawicieli Urzędu Miasta i miejskich osób prawnych wskazanych przez Burmistrza Miasta Bochnia,
2) nie więcej niż 4 radnych wskazanych przez Radę Miejską w Bochni,
3) nie więcej niż 4 przedstawicieli organizacji pozarządowych działających na obszarze miasta Bochnia, z siedzibą na terenie Gminy Miasta Bochnia, wskazanych przez Koalicję Organizacji Pozarządowych na rzecz Rewitalizacji.
4) nie więcej niż 4 mieszkańców miasta Bochnia, nie będących członkami stowarzyszeń i nie pracujących w jednostkach organizacyjnych Gminy Miasta Bochnia wskazanych przez właściwe Zarządy Osiedli, a także nieformalne grupy mieszkańców,
5) nie więcej niż 2 przedstawicieli podmiotów prowadzących lub zamierzających prowadzić działalność gospodarczą lub turystyczną na obszarze miasta Bochnia,
6) nie więcej niż 2 przedstawicieli lokalnego środowiska architektów oraz urbanistów.
Wraz z wnioskiem zostały złożone projekty Uchwały Rady Miasta w sprawie zasad powołania Komitetu Rewitalizacji oraz Regulaminu funkcjonowania postulowanego gremium.