Ponad 6,5 mln zł kosztował remont szkoły oraz budowa hali sportowej w Łapanowie. Koszt inwestycji wzrósł od momentu jej rozpoczęcia w 2010 r. o 1 mln 14 tys. zł. Wydatki niekwalifikowane sięgają 664 tys. zł.
Na ostatnim posiedzeniu komisji rewizyjnej radni powiatu pochylili się nad budową hali sportowej w Łapanowie. Przypomnijmy, historia inwestycji sięga blisko 5 lat wstecz. Drogę do budowy obiektu rozpoczęła uchwała rady powiatu z 29 grudnia 2008 r. Radni zabezpieczyli wówczas w budżecie samorządu 5,5 mln zł na wykonanie inwestycji, z czego 3 mln zł miały stanowić pieniądze unijne.
Dokumentacja projektowa była wykonana poprzez adaptację gotowego projektu przez firmę Invest Solid. Koszt projektu to 36,6 tys. zł, tyle samo kosztowała jego adaptacja. 10 września 2010 r. rozstrzygnięto przetarg na budowę hali, który wygrała krakowska firma Frapol. Umowa opiewała na 4,23 mln zł. Termin realizacji wyznaczono na 12 miesięcy (a więc do września 2011r.).
W trakcie realizacji budowy inspektor nadzoru stwierdził usterki w projekcie hali (sygnalizowała je firma, która przegrała przetarg). Zarząd powiatu wystąpił wówczas do Instytutu techniki Budowlanej w Warszawie o ekspertyzę, które odpowiedziałaby na pytanie, czy projekt konstrukcji dachu odpowiada normom. Ekspertyza potwierdziła obawy inspektora nadzoru. Zarząd powiatu zobowiązał zatem firmę Frapol do usunięcia usterki w ramach obowiązującej umowy. Na to firma nie chciała się zgodzić, twierdząc że naraża ją to na dodatkowe koszty i żądając 40 tys. zł miesięcznie. Ponieważ umowa przewidywała przedłużenie czasu realizacji jedynie wówczas gdy cena pozostanie niezmienna, zdecydowano o jej rozwiązaniu za porozumieniem stron. Nastąpiło to 22 grudnia 2011 r. Firma Frapol dostała od powiatu 1,94 mln zł za wykonane prace budowlane, 55,3 tys. zł odszkodowania i 74,2 tys. zł za przełożenie kanalizacji deszczowej.
9 stycznia 2012 r. ogłoszono drugi przetarg, który wygrała firma Węglopol z Gliwic. 9 marca podpisano z nią umowę opiewającą na 2,97 mln zł brutto. Umowa obejmowała opracowanie dokumentacji na wykonanie dachu oraz dokończenie przerwanych prac. 23 marca 2012 r. przedstawiciele firmy Węglopol wraz z inspektorami nadzoru inwestorskiego stwierdzili na placu budowy pojawienie się wody w przewodach instalacyjnych i rewizyjnych wchodzących w skład wymiennika ciepła. Tego samego dnia firma Frapol została powiadomiona o zaistniałej sytuacji. 16 sierpnia 2012 r. odmówiła jednak naprawy głównego wymiennika ciepła w ramach gwarancji.
Zrobiła to za kwotę 269,9 tys. zł firma Węglopol. Odbiór urządzenia nastąpił 25 stycznia 2013 r. Awaria wymiennika ciepła spowodowała opóźnienie prac budowlanych o ok. pół roku. 26 czerwca br. Firma Węglopol zgłasza zakończenie inwestycji. Odbiór nowej hali trwał od 11 do 24 lipca. Pozwolenie na użytkowanie uprawomocniło się 29 sierpnia.
Modernizację szkoły w Łapanowie prowadziła firma Ange z Myślenic na podstawie umowy z 24 maja 2010. Za kwotę 649,4 tys. zł.
Łącznie inwestycja w Łapanowie pochłonęła 6 mln 513 tys. zł, z czego dofinansowanie unijne stanowi 2 mln 941 tys. zł. Wydatki kwalifikowane to 5 mln 883 tys. zł, a wydatki niekwalifikowane stanowią 629.6 tys. zł. Przeprojektowanie dachu sali oraz usunięcie awarii w gruntowym wymienniku ciepła podwyższyło koszty inwestycji o 1 mln 14,9 tys. zł.
W ocenie komisji rewizyjnej sposób wydatkowania pieniędzy publicznych oraz przebadane dokumenty nie budzą zastrzeżeń pod względem formalnym i merytorycznym. Komisja nie stwierdziła też nieprawidłowości w przedmiocie kontroli i nie wnosi zastrzeżeń. Za przyjęciem projektu protokołu głosowały trzy osoby, jedna (Bernadetta Gąsiorek) była przeciw.