Na ręce radnych trafiło dzisiaj stanowisko pełnomocnika wójta gminy Bochnia w sprawie roszczenia tego samorządu. Przypomnijmy, chodzi o ponad 1,6 mln zł, jakie gmina chce od miasta za błędne – jak twierdzi wójt – naliczanie stawek za wodę.
Jak już informowaliśmy, przewodniczący Kazimierz Ścisło wystosował do wójta Jerzego Lysego zaproszenie na posiedzenie rady miejskiej. Wójt jednak nie przyszedł (twierdzi, że do urzędu gminy nie wpłynęło żadne zaproszenie – pisemne ani ustne), natomiast radni dostali pismo jego pełnomocnika. Oto treść:
Radca Prawny Paweł Skóra
Pełnomocnik Gminy Bochnia
Bochnia, 28 listopada 2013 roku
Sz.P.
Kazimierz Ścisło
Przewodniczący Rady Miejskiej w Bochni
Ponieważ z portali internetowych wynika, że na sesji Rady Miejskiej w Bochni omawiana będzie sprawa roszczeń Gminy Bochnia względem gminy Miasto Bochnia w sprawie nadpłaconej przez Gminę kwoty ok. 1,6 mln zł, z upoważnienia Wójta proszę o przedstawienie wszystkim Radnym poniższej informacji.
1. Podstawą uwłaszczenia się Miasta Bochni na całym majątku Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Tarnowie – oddział w Bochni było porozumienie komunalne z 2003 roku podpisane przez burmistrza Wojciecha Cholewę i wójta Jerzego Lysego. Gmina przekazała Miastu swoje prawa do majątku, który stanowiła sieć wodociągowa w miejscowościach: Łapczyca, Słomka, Krzyżanowice, Gawłów i Ostrów Szlachecki. Były to wówczas nowe sieci o określonej, znaczącej wartości rynko-wej, wybudowane w większości z budżetu Gminy i dotacji uzyskanych przez Gminę Bochnia, a także ze środków zbieranych przez mieszkańców tych wsi. Łączna długość tych sieci wynosiła ponad 30 km.
2. Trzeba też przypomnieć, że porozumienie komunalne w tej sprawie obie gminy zawarły już 10 lat wcześniej, jednakże wydana później na jego podstawie decyzja komunalizacyjna Wojewody Tarnowskiego ze względów proceduralnych przestała obowiązywać, gdyż stwierdzono jej nieważność.
3. W wyniku ponownych negocjacji zawarto drugie porozumienie, opisane w punkcie 1., które stało się podstawą dla nowej decyzji komunalizacyjnej, która jest obecnie obowiązującą dla obu samo-rządów.
4. W porozumieniu z 27 marca 2003 roku widnieje zapis, że przy zakupie wody ze Stacji Uzdatniania w Bochni, gminie Bochnia służyć będzie upust cenowy w wysokości 15% z tytułu niepełnego zakresu usług świadczonych przez MPWiK. Usługi te świadczone są w 26 innych miejscowościach Gminy Bochnia. Dla tych miejscowości Gmina pobiera wodę od Miasta za pośrednictwem 7 połączeń sieciowych (tzw. punkty poboru wraz ze studnią wodomierzową). Tylko dla 3 z tych punktów Miasto stosuje obniżoną cenę. Jednakże ten „upust” jest zwykłym rabatem handlowym stosowanym przez MPWiK w stosunku do dużych odbiorców – konsumentów wody z ujęcia miejskiego. Wykaz tych odbiorców, mimo zapytania skierowanego do MPWiK został przed Gminą utajniony.
5. Roszczenie Gminy dotyczy nadpłaty za niestosowany nigdy, a opisany w porozumieniu komunalnym upust cenowy, wynikający z porozumienia komunalnego. Nadpłacona kwota na przestrzeni 10 lat jest ewidentną stratą, jaką poniosła Gmina – strata ta nadal się powiększa. Na dzień 3 października 2013 r. wyniosła ona ok. 1,6 mln zł.
6. W przypadku nieuregulowania roszczeń Gminy zmuszeni będziemy wystąpić na drogę postępowania sądowego.
Radca Prawny: Paweł Skóra