W pakiecie uchwał na najbliższą sesję jest jedna, dotycząca wyrażenia woli przystąpienia do opracowania i wdrożenia Programu marketingu miasta Bochnia. Ma on obejmować okres do 2020 r. i umożliwiać m.in. sięganie po pieniądze zewnętrzne.
Zgodnie z założeniem, przyjęcie programu marketingu Bochni ma spowodować „długofalowe korzyści społeczne i ekonomiczne”. Program ma nawiązywać do aktualnie obowiązującej Strategii Rozwoju Gminy Miasta Bochnia na lata 2011-2020 i stanowić jego uszczegółowienie i twórcze rozwinięcie. Stworzy pragmatyczny, skoordynowany plan marketingu oferty miasta: jego dziedzictwa, tożsamości, kultury współczesnej, gospodarki, działań kreatywnych itd., współtworzących rozwój społeczny i ekonomiczny Bochni w XXI wieku – czytamy w uzasadnieniu do projektu uchwały.
Twórcy programu chcą opierać się na przykładzie miast, które osiągnęły sukces rynkowy. Dokument opierać się będzie na sprawdzonym […] do miasta, jako produktu kulturowego, poddającego się racjonalnej komercjalizacji i stworzeniu efektywnej oferty dla odbiorców z różnych sektorów rynku: turystyki, biznesu, sportu, czy kultury.
Zgodnie z założeniem, program będzie oparty na:
– wieloaspektowej analizie zasobów społecznych i infrastrukturalnych miasta, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzeni publicznej historycznego śródmieścia;
– analizie trwałych wyznaczników tożsamości kulturowej miasta – elementów marki kulturowej „Bochnia”;
– na wynikach badania recepcji oferty miasta przez odbiorców zewnętrznych i społeczność Bochni;
– na pragmatycznych konsultacjach społecznych oraz pracy zespołu programowego, reprezentatywnego dla społeczności miasta.
Według urzędników, wdrożenie Programu marketingu miasta Bochnia ma przynieść wymierne efekty takie, jak:
– koncentracja i koordynacja działań marketingowych wszystkich uczestników tego procesu: administracji i instytucji samorządowych, przedsiębiorców i organizacji pozarządowych;
– zwiększenie rozpoznawalności i ugruntowanie pozycji rynkowej marki kulturowej „Bochnia”, odzwierciedlającej tożsamość miasta i jego atuty, jako ośrodka kultury, przemysłu, sportu i turystyki;
– konsekwentna i efektywna promocja terenów inwestycyjnych miasta (Bocheńska Strefa Aktywności Gospodarczej) oraz pozyskanie przedsiębiorczości innowacyjnej, także w sektorze usług;
– zwiększenie atrakcyjności oferty miasta dla jego mieszkańców; promocja Bochni do społeczności miasta („do wewnątrz”), wzrost zadowolenia i dumy z racji bycia mieszkańcem Bochni;
– opracowanie programu i wdrożenie cyklicznej imprezy kulturalnej, zakorzenionej w dziedzictwie kulturowym Bochni, o randze krajowej i międzynarodowej.
Program marketingu miasta Bochnia ma również pomóc w sięganiu po środki zewnętrzne na realizację zaplanowanych w nim zamierzeń. Chodzi zwłaszcza o pieniądze unijne w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 oraz z inne fundusze europejskie i krajowe.
Uchwała o przystąpieniu do opracowania Programu marketingu miasta Bochnia ma zostać przyjęta przez radę miejską 30 grudnia.