Rządowe dopłaty do kredytów mieszkaniowych

Jeśli właśnie straciłeś pracę i ciąży na tobie mieszkaniowy kredyt hipoteczny to nie wpadaj w popłoch. Rząd przez rok będzie za ciebie go spłacać. Szczegóły poniżej.

Bocheńskie Starostwo zawiadamia – w sierpniu br. weszła w życie ustawa o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych udzielonych osobom, które utraciły pracę.

Na tą wiadomość czekało wiele osób, które znalazły się w tak trudnej sytuacji. Sprawdziliśmy kto dokładnie może ubiegać się o przyznanie dopłat oraz jak i gdzie należy zwrócić się po pomoc.

Możesz liczyć na dopłatę jeśli cię zwolniono lub zakończyłeś prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej po 1 lipca 2008 r. Wówczas musisz zarejestrować się w powiatowym urzędzie pracy, uzyskać status bezrobotnego i prawo do zasiłku.

Drugim krokiem jaki musisz wykonać jest uzyskanie z banku lub innej instytucji, która udzieliła ci kredytu, oświadczenie o nim, zawierające informacje: w jakiej kredyt jest walucie, wysokość rat (w złotówkach) i terminy spłat na okres najbliższych 12 miesięcy.

Kolejnym warunkiem skorzystania z pomocy jest złożenie do końca 2010 r. wniosku o dopłatę do kredytu do bocheńskiego starosty wraz z oświadczeniem kredytodawcy (banku lub innej instytucji). Formularz wniosku można znaleźć pod adresem strony Urzędu Pracy.

Istnieje również możliwość uzyskania pomocy w sytuacji, gdy to twój współmałżonek, posiadający wspólność majątkową, a niebędący kredytobiorcą, utraci pracę. Ważne jest by kredytobiorca
mieszkał w mieszkaniu lub domu, na który się zapożyczy.

Jak widać procedury wnioskowania nie są zbyt skomplikowane, wszelkie dodatkowe informacje udziela Powiatowy Urząd Pracy telefonicznie pod numerem (014) 61-110-51 lub 61-110-52.

A teraz druga strona medalu – dopłaty nie są bezzwzrotne, bo jak wiadomo państwo to nie fundacja charytatywna. Zwrot pomocy rozpocznie się po 2 latach od zakończenia otrzymywania dopłat. Państwo rozłoży należność na 8 lat w równych nieoprocentowanych miesięcznych ratach. Co najmniej miesiąc przed terminem wpłaty pierwszej zwracanej raty starosta oficjalnie poinformuje Cię o tym, wskaże też nr rachunku bankowego, na który należy dokonywać wpłat.