Burmistrz Stefan Kolawiński dostał od rady miasta absolutorium z tytułu wykonania budżetu za poprzedni rok. Nie nastąpiło to jednak jednogłośnie. Debata nad tym punktem stanowiła zasadniczą część czwartkowych obrad.
Plan dochodów Bochni na 2014 rok wynosił 108 mln 772 tys. 896,46 zł (o ponad 12 mln 992 tys. zł więcej niż w roku 2013), zrealizowano go w 94,64 procentach (102 mln 870 tys. 195,64 zł).
Z kolei plan wydatków wynosił 112 mln 690 tys. 433,46 zł, a zrealizowano go w 92,66 procentach (104 mln 421 tys. 628,22 zł). Największy udział w strukturze wydatków budżetowych stanowiły wydatki na oświatę i wychowanie (34% budżetu).
Wydatki majątkowe (a więc nakłady inwestycyjne) założono na 24 mln 232 tys. 895,72 zł (21,05% wszystkich wydatków), zrealizowano 21 mln 555 tys. 592,33 zł, co stanowi 88,95% planu.
Za 2014 rok Bochnia osiągnęła ujemny wynik finansowy 1 mln 482 tys. 757,17 zł przy zakładanym deficycie 3 mln 917 tys. 519,00 zł, a na rachunku bieżącym miasta pozostały wolne środki w kwocie 3 mln 571 tys. 108,18 zł. Przyczyną pozostania na rachunku budżetu Gminy dużej kwoty wolnych środków była konieczność zabezpieczenia wykonania zadań inwestycyjnych realizowanych z udziałem dotacji zewnętrznych pochodzących z Unii Europejskiej, tj. Projektu „Wyposażenie w infrastrukturę techniczną terenu Bocheńskiej Strefy Aktywności Gospodarczej oraz Budowy Targowiska „Mój Rynek”. Środki te stanowić będą jedno ze źródeł finansowania wyżej wymienionych inwestycji w roku 2015 – tłumaczył burmistrz Stefan Kolawiński.
W 2014 roku miasto zaciągnęło 9 mln zł kredytu na finansowanie planowanego deficytu oraz spłatę rat wcześniej zaciągniętych kredytów. Na spłatę rat kredytów zaciągniętych w poprzednich latach wydano 5 mln 250 tys. zł, koszty związane z obsługą zadłużenia miasta z lat wcześniejszych wyniosły 1 mln 197 tys. zł. Łącznie dług publiczny Bochni na koniec grudnia 2014 roku wynosił 38 mln 150 tys. zł, co stanowi 37,06% zrealizowanych w roku 2014 dochodów budżetowych.
Kazimierz Ścisło w imieniu klubu „Bochniacy dla Bochni” stwierdził, że budżet za miniony rok został wykonany na „bardzo dobrym” poziomie. Dzięki tej polityce finansowej możemy ubiegać się o środki unijne z rozdania z roku 2014-2020. Wiele gmin z tych środków już nie skorzysta, ponieważ są tak zadłużone. Nasza gmina może jeszcze skorzystać i sięgnąć po niemałe środki – mówił radny. Zwrócił uwagę, że ocena pracy burmistrza powinna być „merytoryczna, a nie polityczna”.
Pragnę państwu radnym przypomnieć, że na sesji poddawana jest ocena ubiegłorocznego budżetu. Pan Stefan Kolawiński, burmistrz naszego miasta, otrzymał już w zeszłym roku absolutorium od mieszkańców naszego miasta wygrywając po raz drugi wybory na stanowisko burmistrza Królewsko-Górniczego Miasta Bochni – stwierdził Kazimierz Ścisło i zapowiedział pozytywne głosowanie swojego klubu.
Jan Balicki w imieniu klubu Prawa i Sprawiedliwości zwrócił uwagę, że dyskutując nad wykonaniem budżetu trzeba ująć społeczne odczucia z realizacji zaplanowanych zadań. Stwierdził, że ma to na celu wyciągnięcie wniosków z tego, co i jak zostało zrobione, aby na przyszłość „uniknąć popełnionych błędów i realizować zadania zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców oraz możliwościami”. Jan Balicki podkreślił, że w powszechnym odczuciu bochnian, sąsiednie samorządy lepiej walczą o środki zewnętrzne i skuteczniej je wykorzystują. W mniejszej lub większej odległości od Bochni trudno znaleźć miasto, które np. nie dokonało jakiegoś gruntownego odrestaurowania swoich centralnych placów. Wystarczy tu wymienić Brzesko, Wieliczkę, Myślenice, Niepołomice czy trochę dalej idącą Skawinę. W sąsiednich powiatach powstają nowe połączenia drogowe, w Brzesku np. buduje się już drugi łącznik. Oczywiście, nie można tutaj sugerować, że brak łącznika w Bochni jest winą bocheńskiego samorządu miejskiego, to jest bardziej złożony problem – zauważył przewodniczący rady miasta.
Jan Balicki zapytał, co miasto zrobiło od czasu wpisania kopalni soli na listę UNESCO, aby wykorzystać ten potencjał i nowe szanse na rozwój miasta. Inne pytanie: jak nasze władze wykonawcze reagują na sygnały związane z poprawą organizacji ruchu turystycznego, komunikacyjnego, czy promocji miasta. Panuje powszechne przekonanie, że kluby radnych, które nie są w koalicji rządzącej, stanowią opozycję, której przysługuje niepisane zbójeckie prawo kontestowania wszystkiego, co robi prezydent, burmistrz czy wójt. Nasz klub, klub radnych Prawo i Sprawiedliwość, nie zamierza korzystać z takiej możliwości podczas udzielania absolutorium – mówił dalej szef rady miasta.
Robert Żelichowski w imieniu klubu radnych „Bochnia to ty” zwrócił uwagę, że dyskusja dotyczy okresu, gdy radni tego klubu nie zasiadali jeszcze w radzie miasta. Biorąc jednak pod uwagę przedstawione opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz komisji rewizyjnej, zapowiedział głosowanie za udzieleniem absolutorium.
Podobne stanowisko zajął radny Zbigniew Włosiński w imieniu klubu Bochnia i Ziemia Bocheńska Razem. Stwierdził, że burmistrz dostał absolutorium od mieszkańców Bochni wygrywając jesienne wybory. Radny zapowiedział, że członkowie jego klubu będą głosować według własnej oceny, bez odgórnej dyscypliny.
Krytycznie na temat realizacji budżetu za miniony rok wypowiedział się radny Bogdan Kosturkiewicz, który zabrał głos w swoim własnym imieniu. Zwrócił uwagę, że prezentacja dokonań za 2014 rok przedstawiona przez zastępcę burmistrza Roberta Cerazego wielokrotnie zawierała czasowniki w trybie przyszłym. Znacząca część zadań nie została zrealizowana, została zrealizowana z różnych powodów. Czasem były to przyczyny obiektywne, a czasem pewien niedowład organizacyjny. Radny wyraził swój niepokój na temat budowy parkingu wielopoziomowego obok dworca PKP. Miała zostać wykonana dokumentacja projektowo-kosztorysowa, została wykonana tylko i wyłącznie dokumentacja geotechniczna. Zadanie ma zostać wykonane 31 października tego roku, pan burmistrz Cerazy zapowiadał że zadanie to zostanie zrealizowane, a ja podjąłem zakład – jeszcze nikt go nie przyjął – że to zadanie w tym terminie nie zostanie zrealizowane. Radny PiS zwrócił też uwagę na wzrost kosztów budowy placu targowego przy ul. Partyzantów oraz nienaliczenie kar umownych wykonawcy inwestycji z tytułu dłuższego niż w umowie czasu realizacji prac.
Za udzieleniem absolutorium burmistrzowo głosowało 15 radnych, 5 osób wstrzymało się od głosu, nikt nie głosował przeciw (w obradach nie uczestniczyła jedna osoba).
—————————————————————-
Przemówienie Burmistrza Stefana Kolawińskiego
Panie Przewodniczący
Państwo Radni,
Szanowni Goście
Pragnę w sposób syntetyczny przedstawić Państwu informację z realizacji budżetu Gminy Miasta Bochnia za 2014 rok.
Osiągnięte w tym okresie dochody zamknęły się kwotą 102 mln. 939 tys. tj. o ponad 17 mln 150 tys. zł więcej niż w roku 2013, natomiast zrealizowane wydatki Miasta Bochnia wyniosły 104 mln 422 tys. tj. o ponad 12 mln 992 tys. zł więcej niż w roku 2013, przy czym największy udział w strukturze wydatków budżetowych stanowiły wydatki na oświatę i wychowanie (34% budżetu).
Gmina Miasta Bochnia za 2014 rok osiągnęła ujemny wynik finansowy w kwocie –- 1.482.757,17 zł przy zakładanym deficycie 3.917.519,00 zł, a na rachunku bieżącym Budżetu Gminy pozostały wolne środki w kwocie 3.571.108,18 zł.
Przyczyną pozostania na rachunku budżetu Gminy dużej kwoty wolnych środków była konieczność zabezpieczenia wykonania zadań inwestycyjnych realizowanych z udziałem dotacji zewnętrznych pochodzących z Unii Europejskiej tj. Projektu „Wyposażenie w infrastrukturę techniczną terenu Bocheńskiej Strefy Aktywności Gospodarczej oraz Budowy Targowiska „Mój Rynek”. Środki te stanowić będą jedno ze źródeł finansowania w/w inwestycji w roku 2015.
Na finansowanie planowanego deficytu oraz spłatę rat kredytów z lat wcześniejszych zaciągnięto kredyt w wysokości 9 mln zł.
Na spłatę rat kredytów zaciągniętych w latach ubiegłych wydatkowano 5 mln 250 tys. zł, zgodnie z założonym w budżecie planem, przy czym koszty związane z obsługą zadłużenia miasta Bochni powstałego w latach wcześniejszych wyniosły 1 mln 197 tys. zł
Łącznie dług publiczny Miasta Bochni z tytułu zaciągniętych kredytów długoterminowych na 31 grudnia 2014 roku wynosił 38 mln 150 tys. zł, co stanowi 37,06% zrealizowanych w roku 2014 dochodów budżetowych.
Planowane dochody budżetu Gminy Miasta Bochnia w wysokości 108 mln 773 tys. zrealizowano, jak już wspomniałem, w kwocie 102 mln. 939 tys. zł, co stanowi 95% planu i jest bardzo dobrym wynikiem zważywszy na towarzyszącą nam kolejny rok dekoniunkturę. Wydatki ogółem zamknęły się w 2014 roku kwotą 104 mln 422 tys. zł, co stanowi 93% planu. Realizacja budżetu po stronie wydatków bieżących ogółem w 2014 r. przebiegała prawidłowo, o czym świadczy wskaźnik procentowy poziomu ich realizacji – 94%. Tylko w niektórych rozdziałach klasyfikacji budżetowej oraz zadaniach występuje niższe wykonanie niż winno wynosić na 31.12.2014 roku, jednak są to odchylenia niewielkie, a ich wydatkowanie w takiej wysokości wystarczyło na sfinansowanie wszystkich zadań bieżących ujętych w budżecie Gminy Miasta Bochnia. Świadczy to również o oszczędnym i celowym gospodarowaniu uzyskanymi przez Gminę środkami.
Należy dodać, że wydatki majątkowe wyniosły 89%, co zostało uzasadnione w części opisowej sprawozdania.
Z zaplanowanej kwoty wydatków na realizację inwestycji w wysokości 24 mln 233 tys. zł w 2014 roku wydatkowano 21 mln 556 tys. zł tj. 89%. Przyczyną niższego wykonania zadań inwestycyjnych jest realizacja wieloletnich przedsięwzięć inwestycyjnych o dużej wartości finansowej z udziałem dotacji zewnętrznych pochodzących z Unii Europejskiej oraz Budżetu Państwa.
Największym zadaniem inwestycyjnym realizowanym ze znacznym udziałem środków europejskich był Projekt „Wyposażenie w infrastrukturę techniczną terenu Bocheńskiej Strefy Aktywności Gospodarczej” zaplanowany do wykonania w latach 2010 – 2014. Projekt ten został zakończony w terminie. Realizacja tego Projektu została już skontrolowana, nieprawidłowości nie stwierdzono, wystąpiliśmy o przekazanie końcowej kwoty dotacji.
W 2014 r. samorząd bocheński nie realizował większych inwestycji kubaturowych. Wykonano najpotrzebniejsze prace, takie jak: remonty w budynkach szkół, przedszkoli oraz gimnazjów, budowy i remonty dróg, budowy oświetlenia ulicznego, kanalizacji, regulacje urządzeń przeciwpowodziowych itp. Jest to wynik obranej wcześniej taktyki, mającej na celu możliwie najlepsze przygotowanie finansów miasta na przyjęcie i skonsumowanie dotacji na uzbrojenie Bocheńskiej Strefy Aktywności Gospodarczej. Stąd także stosunkowo niski kredyt zaciągnięty w omawianym okresie, przeznaczony na finansowanie deficytu budżetu oraz obsługę długu powstałego we wcześniejszych latach, po to, aby utrzymać dobrą zdolność kredytową.
Porównując wykonanie budżetu z roku 2013, nie sposób nie zauważyć tendencji wzrostowej wydatków majątkowych w budżecie zrealizowanym w 2014 roku, przy jednoczesnym wyraźnym wzroście wydatków bieżących. W latach wcześniejszych na inwestycje samorząd przeznaczał większe środki – w 2009 ponad 36 mln zł, ale były to w znacznej mierze pieniądze pożyczone. W roku 2009 16 mln zł, w 2010 roku zaciągnięto kredyt ponad 10-ciu mln zł. Tak finansowane inwestycje spowodowały wzrost zadłużenia miasta z 17,18% w 2008 roku do 45,27% w roku 2011, do dziś ponosimy koszty obsługi tego długu. Jak już wspomniałem w 2014 roku podjęliśmy decyzję o zaciągnięciu kredytu dopiero w drugim półroczu, kiedy to następuje zakończenie większości zaplanowanych zadań.
Do tego pamiętać należy o trwającym od dłuższego czasu okresie dekoniunktury, a także o kolejnych zobowiązaniach finansowych, które wynikają z nałożonych na samorządy przez ustawodawcę obowiązków. Mam tu na myśli np. obowiązek wynikający z § 30a Karty Nauczyciela, zgodnie, z którym do końca stycznia każdego roku jesteśmy zobowiązani wypłacać nauczycielom dodatkowe wynagrodzenia. W 2014 roku był to wydatek rzędu ponad 480 tys. zł, znacznie wzrosły wydatki bieżące związane z działalnością Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, a także wydatki bieżące związane z utrzymaniem miasta.
Wzrost wydatków bieżących wynika także z konieczności ponoszenia kosztów utrzymania obiektów powstałych w minionych latach. Nie kwestionuję w żadnej mierze wzniesienia takich obiektów jak – hala widowiskowo-sportowa, boiska o sztucznej nawierzchni, przyszkolne place zabaw, zaznaczam tylko, że zakończenie ich budowy nie jest tożsame z zaprzestaniem wydatkowania na nie pieniędzy. Utrzymanie w dobrej kondycji wybudowanych obiektów wymaga stałych nakładów.
Największą część wydatków bieżących z budżetu miasta, stanowią wydatki na oświatę i wychowanie. Na ten cel wydano 34 mln 887 tys. (wzrost w stosunku do roku ubiegłego o 2 mln 684 tys. tj. o 8,4%) przy czym subwencja oświatowa wyniosła zaledwie 16 mln 687 tys. Pamiętać należy także o wydatkach inwestycyjnych w oświacie, które w 2014 roku zamknęły się kwotą 1 mln 126 tys. zł. Wykonano między innymi: remonty sanitariatów, remonty kuchni, remonty ciągów pieszych i schodów, remont boiska sportowego przy Szkole Nr 5, odwodnienie oraz wymieniono okna w Gimnazjum Nr 1.
Przedstawiając wykonanie budżetu Gminy Miasta Bochnia na 2014 rok stwierdzić należy, że realizacja dochodów i wydatków przebiegała racjonalnie i oszczędnie, przy pełnym zabezpieczeniu środków finansowych na prawidłową realizację zadań Miasta. Potwierdza to pozytywna opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej. Możemy dziś spokojnie stwierdzić, że kondycja finansowa naszego samorządu jest stabilna. Obniżyliśmy także poziom wskaźników zadłużenia Miasta, kontynuowaliśmy skuteczne pozyskiwanie środków zewnętrznych na zadania własne. Utrzymaliśmy wysoki wskaźnik nakładów na funkcjonowanie sfery społecznej tj. oświaty, pomocy społecznej, kultury i kultury fizycznej.
Pragnę podziękować Zastępcy Burmistrza, Robertowi Cerazemu, Skarbnikowi Gminy, Grażynie Zioło, Sekretarzowi, Edycie Groblickiej-Kuc, wszystkim naczelnikom i pracownikom Urzędu Miasta, oraz szefom i pracownikom jednostek podległych i spółek komunalnych za dobrą pracę. Dziękuję również Radnym, ponieważ Państwa decyzje przekładają się na kształt budżetu, pomagając osiągnąć jak najlepsze efekty naszej pracy.
Nie bez znaczenia pozostaje dobra współpraca z samorządami ościennych gmin samorządem powiatu bocheńskiego i Zarządem Województwa Małopolskiego. Zaowocowała ona przekazaniem miastu ponad 8 mln 419 tys. zł dotacji na zadania bieżące oraz znacznych dotacji na realizację zadań inwestycyjnych.
Cieszy również działający nowy zakład pracy w obrębie Bocheńskiej Strefy Aktywności Gospodarczej, dający impuls do rozwoju i nowe miejsca pracy.
Dziękuję Państwu za uwagę i zachęcam Państwa Radnych do merytorycznej dyskusji nad oceną finansowego wykonania budżetu, co stanowi istotę absolutorium.