Budżet Obywatelski: znamy projekty ogólnomiejskie do realizacji

9 z 10 projektów ogólnomiejskich w ramach Budżetu Obywatelskiego doczeka się realizacji – dowiedział się portal mojaBochnia.pl. Głosy są już policzone, obecnie trwa sporządzanie protokołu. Szczegółowe informacje mają być przekazane najpóźniej jutro rano.

Projekty ogólnomiejskie, które będą realizowane w 2016 roku:

– Wykonanie sauny fińskiej na Krytej Pływalni w Bochni

– Remont lokalu hufca ZHP Bochnia

– Miasto przyjazne rowerzystom – budowa sieci parkingów rowerowych z punktami serwisowymi

– Aplikacja na urządzenia mobilne – NAWIGACJA MIEJSKA

– Katalog z wystaw Galeria Bezdomna Bochnia

– Pierwszy wielkoformatowy mural w Bochni

– Siłownia zewnętrzna przy placu ks. A. Czaplińskiego

– „Junior Senior” Budowa miejskiej infrastruktury rekreacyjnej (Etap I – Osiedle Niepodległości)

– „Bochnia może być piękna” – uporządkowanie chaosu reklamowego w historycznej przestrzeni publicznej

Jedyny projekt ogólnomiejski, który nie zostanie zrealizowany to Stworzenie betonowego lub betonowo-drewnianego parku typu „Skateplaza”, szacowany na 700 tys. zł.

——————————————————

Szczegółowe informacje na temat projektów:

Wykonanie sauny fińskiej na Krytej Pływalni w Bochni

Projekt dotyczy uruchomienia sauny fińskiej na Krytej Pływalni w Bochni. Saunę taką należałoby wykonać tak, aby była dostępna z poziomu hali basenowej. Jest to możliwe do zrealizowania w pomieszczeniu na sprzęt basenowy, na co jest wstępna zgoda dyrektora obiektu. Trzeba wybrać wykonawcę takiej sauny oraz doprowadzić media do tego pomieszczenia (są za ścianą), trzeba też będzie przesunąć myjkę ciśnieniową w inne miejsce, a na jej miejscu wykonać prysznic dla użytkowników sauny. Należy także kupić odpowiednie skrzynie/regały na przechowywanie sprzętu basenowego, który zostanie usunięty z pomieszczeń przeznaczonych odtąd na saunę – przkonywali inicjatorzy. Szacunkowy koszt: 40 tys. zł.

Remont lokalu hufca ZHP Bochnia

Komenda Hufca ZHP w Bochni od 1984 roku wynajmuje od Urzędu Miasta w Bochni pomieszczenia na swoją siedzibę w budynku przy ul. Bernardyńskiej 10. Od tego czasu w miarę możliwości dokonujemy drobnych remontów i malowań pomieszczeń – jednak nie na wszystko wystarcza pieniędzy. Dlatego zgłaszamy do realizacji projekt w ramach budżetu obywatelskiego – remont korytarza w wyżej wymienionym budynku, w którym co tydzień, organizowane są zajęcia dla co najmniej 50 dzieci i młodzieży z miasta Bochnia – czytamy w opisie pomysłu.

W ramach remontu zaplanowano:
1. Wymianę 5 drzwi wraz z ościeżnicami.
2. Wymalowanie ściany.
3. Wymianę wykładzinę.

Szacunkowy koszt: 9810 zł.

Miasto przyjazne rowerzystom – budowa sieci parkingów rowerowych z punktami serwisowymi

Budowa/montaż na terenie miasta sieci punktów przyjaznych rowerzystom, które będą wyposażone w punkt serwisowy (pompka, podstawowy zestaw kluczy i stojak serwisowy) oraz w lokalizacji nr 1,6,7,8,9 stojak parkingowy na min. 15 rowerów.

Realizacja będzie sprowadzać się do wyznaczenia miejsc dla punktów MPR gdzie będą zamontowane stojaki parkingowe na rowery (min. 15) ze stanowiskami serwisowymi zakupionymi u wyspecjalizowanego producenta np. IBOMBO, oraz lokalizacji jedynie samych zestawów serwisowych. Nic nie stoi na przeszkodzie, a w mojej opinii byłoby to nawet wskazane aby dostawcą punktów serwisowych, który WYKONA (nie będzie pośredniczył w kupnie/sprzedaży) i zamontuje wyposażenie punktów MPR w miejscach wcześniej przygotowanych przez BZUK lub miejscowego podwykonawcę.
Jako działanie informacyjne/promocyjne planuję druk ulotki A4/3 , oraz publikacje internetowe, przez media społecznościowe gdzie znajdziemy mapę lokalizacji punktów MPR, możliwe zastosowania, teksty promujące rower jako środek transportu miejskiego i jego walory zdrowotne. Jednocześnie można również wykonać i ustawić przy drogach wjazdowych do miasta tablice informacyjne MIASTO PRZYJAZNE ROWERZYSTOM, utworzyć zakładkę na stronie bochnia.eu zawierającą szczegółowe informacje o projekcie, propozycje turystycznych tras rowerowych w Bochni i okolicy, bazę miejsc noclegowych przyjaznych rowerzystom, serwisów i sklepów rowerowych itp. Jak łatwo się domyślić miasto może pobierać opłaty za promocję w/w na stronie www jak i na miejscach przewidzianych do tego celu w punktach MPR
– przekonują inicjatorzy.

Szacunkowy koszt: 55 150 zł.

Aplikacja na urządzenia mobilne – nawigacja miejska

Stworzenie mobilnej platformy multimedialnej animującej ruch turystyczny w Bochni. Byłaby ona fundamentem do uruchomienia Miejskiej Agencji Turystycznej dbającej o wygodę turystów jak i wizerunek miasta wśród potencjalnych i obecnych gości odwiedzających Solny Gród, na wzór tych działających nawet w najmniejszych miastach turystycznych Chorwacji, Włoch, Bułgarii czy Grecji gdzie często bywamy jako goście.

Stworzony serwis www zawierałby bazę noclegową, gastronomiczną, rys historyczny itp, ale co najważniejsze byłby bazą dla Interaktywnej Aplikacji Multimedialnej na urządzenia mobilne i stacjonarne.

Aplikacja o której mowa zawierałaby katalog ścieżek edukacyjnych, turystycznych i tras rowerowych wraz z opisem i komentarzem audio. To multimedialne narzędzie opierałoby się w swojej idei na funkcji nawigacji miejskiej – podobnej jakiej używamy np. w samochodzie, która poza zadanymi trasami i ścieżkami pozwalałaby na zamówienie (odpłatne) takiej marszruty czy trasy rowerowej, skrojonej na potrzeby indywidualnej grupy czy turysty indywidualnego. Dodatkowo uzbrojona w technologie StreetView lub pokrewną, zapewniłaby informację o wybranych miejscach w formie głosowej, bibligrafię, dodatkowe zdjęcia, plany itp.

Szacunkowy koszt: 70 tys. zł.

Katalog z wystaw Galeria Bezdomna Bochnia

Projekt dotyczy wydrukowania i rozpowszechnienia książki (albumu), w której znajdą się zdjęcia bocheńskich fotografów (zgodnie z ideą Galerii Bezdomnej – głównie amatorów i pasjonatów) zebrane z wszystkich trzech edycji wystawy. Katalog będzie wydrukowany w formacie A5. Działania, które będą musiały zostać podjęte to kontakt z autorami prac, zebranie zdjęć i przygotowanie katalogu do wydruku.

Szacunkowy koszt: 7 tys. zł netto.

Pierwszy wielkoformatowy mural w Bochni

Projekt dotyczy stworzenia muralu, czyli obrazu – dzieła z gatunku street-art, na ścianie budynku Miejskiego Domu Kultury w Bochni. Muralem ozdobiona byłaby zewnętrzna ściana segmentu okalającego salę kinową, od strony parkingu.
Przystąpienie do prac wymaga przygotowania ściany – niezbędny będzie demontaż istniejącej reklamy i oświetlenia (wycięty ze styroduru napis oraz lampy podświetlające napis, dziś już nieużywane). Niezbędne będzie również przycięcie lub wycięcie drzewa i krzewów przesłaniających ścianę, tym samym ograniczające widoczność muralu.
Zdemontowany, nieatrakcyjny i szepcący estetykę miejsca napis zastąpiony zostałby nowoczesnym, atrakcyjnym i modnym neonem, doskonale wkomponowanym w grafikę. Neon w stylu vintage uatrakcyjniłby i odświeżyłby wizerunek „parkingowej” strony budynku. Poza tym doskonale wpisze się w modne i potrzebne w mieście odchodzenie od szpecących budynki i przestrzeń miejską reklam. Neon wkomponowany w mural będzie współgrał z coraz bardziej uporządkowaną estetycznie przestrzenią tej części miasta, funkcjami społecznymi pełnionymi przez kino. Dodatkowo świecący neon spowoduje, że mural będzie widoczny również nocą. Proponowana firma produkująca neony: http://www.adaneon.pl/).
Kolejnym etapem, po demontażu starej reklamy i oświetlenia, przygotowaniem ściany i przycięciem bądź usunięciem drzewa i krzewów, byłoby zlecenie zewnętrznej firmie zaprojektowania muralu (proponowana firma projektująca i wykonująca murale: http://www.wypiszwymaluj.com) bądź ogłoszenie konkursu na projekt i wykonanie muralu. Wykonawca zrealizuje prace, zgodnie z wytycznymi podanymi przy zamówieniu. Wytyczne miałby zostać ustalone przez Urząd Miasta oraz Miejski Dom Kultury (dyrekcja, kierownictwo kina itd.) Zakładamy, że ogólna koncepcja projektu oscylować będzie wokół narzuconego przez działalność kinową tematu – sztuka filmowa, historia kina w korelacji z elementami związanymi z Bochnią
– czytamy w opisie pomysłu.

Finalną fazą będzie samo wykonanie muralu i zamontowanie neonu.

Szacunkowy koszt: 30 tys. zł netto.

Siłownia zewnętrzna przy placu ks. A. Czaplińskiego

Projekt zakłada zamontowanie siłowni zewnętrznej na skwerze przy placu ks. A. Czaplińskiego. Skwer ten jest nieco zaniedbany i zamontowanie tam siłowni wpłynęłoby na poprawę estetyki tego miejsca. Obecnie popadł on w zapomnienie i stał się głównie miejscem spacerów właścicieli psów i ich czworonogich przyjaciół. Uważamy, że należy temu miejscu nadać nowe przeznaczenie, mógłby stać się skwerem o charakterze rekreacyjno-sportowym. Nie wymagałoby to dużych nakładów finansowych ani ingerencji w istniejącą tam szatę roślinną. Poszczególne elementy siłowni można dość dowolnie konfigurować i dostosowywać do miejscowych warunków terenowych montując przyrządy do ćwiczeń pomiędzy istniejącymi już dróżkami asfaltowymi i wśród rosnących drzew. Według naszego rozeznania na skwerze można umieścić 5-6 przyrządów. Proponujemy przykładowy zestaw: orbitrek podwójny, biegacz podwójny, wioślarz podwójny, wyciąg górny, stepper podwójny, prasa nożna podwójna. Stawiamy na przyrządy podwójne, która są wprawdzie nieco droższe ale dają możliwość ćwiczenia równocześnie większej grupie użytkowników. Możliwe są oczywiście inne kombinacje przyrządów. Z naszych obserwacji poczynionych w sąsiednich miastach wynika, że mimo intensywnego użytkowania ich od dwóch co najmniej lat obserwowane przyrządy nie wykazują śladów zużycia. Oczywiście w procesie zakupu urządzeń należałoby kierować się nie tylko ceną oferowanych urządzeń, ale także ich jakością i doświadczeniem wykonawcy. Firmy oferujące przyrządy dla siłowni często proponują już w cenie przyrządów ich montaż a czasami nawet bezpłatne wykonanie projektu rozmieszczenia siłowni. Analizując przeprowadzone przez samorządy przetargi widzimy, że często inwestor zobowiązany jest tylko do dostarczenia mapy terenu do zagospodarowania – argumentowali pomysłodawcy.

Szacunkowy koszt: 40 tys. zł.

„Junior Senior” Budowa miejskiej infrastruktury rekreacyjnej (Etap I – Osiedle Niepodległości)

Projekt zakłada tworzenie infrastruktury rekreacyjnej na terenie miasta. Całe zadanie podzielone jest na etapy. W kolejnych latach, na poszczególnych osiedlach tworzone będą obiekty o podobnym standardzie. Będzie to wpisywało się w tendencje do rewitalizowania terenów osiedlowych. Wybór lokalizacji kolejnych etapów, oraz konstrukcja poszczególnych inwestycji odpowiada na coraz większe potrzeby aktywnego spędzania czasu na otwartej przestrzeni przez coraz większą ilość mieszkańców. Potrzeby te sygnalizowane są szczególnie przez młodzież, oraz osoby starsze, których z każdym rokiem przybywa w naszej społeczności. Konstrukcja inwestycji ma za zadanie umożliwić nowe formy aktywności, jednocześnie stwarzać okazje do zachowywania sprawności, tak korzystnej w wypadku osób starszych. Projektowana przestrzeń będzie stwarzać okazję do wspólnego przebywania, co pozwoli przeciwdziałać osamotnieniu. Pierwszym etapem w ramach tego programu będzie budowa zielonej siłowni połączonej z systemem Street Workout Combo na terenie osiedla Niepodległości. Ciekawostką jest, że urządzenia typu Street Workout będą pierwszymi na terenie miasta i umożliwią wykonywanie ćwiczeń kalenistycznych. Moda na te ćwiczenia dynamicznie rozwija się w ostatnim czasie na całym świecie. Inwestycja będzie realizowana na terenie, którego właścicielem jest miasto Bochnia. Miejsce wnioskowanej inwestycji zostało oznaczone na mapie w załączniku nr1. Wykonana inwestycja będzie poszerzeniem możliwości bazy rekreacyjno-sportowej znajdującej się przy szkole podstawowej nr 7. Będzie korzystna nie tylko dla mieszkańców osiedla, ale i dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum przy wnioskowanej inwestycji. Zrealizowany projekt nie tylko zwiększy możliwość rekreacji na tym obszarze, ale w połączeniu z małą architekturą i zielenią zagospodaruje i uporządkuje do tej pory zaniedbany teren – zapowiadają pomysłodawcy.

Szacunkowy koszt: 94 011 zł.

„Bochnia może być piękna” – uporządkowanie chaosu reklamowego w historycznej przestrzeni publicznej

Opis pomysłu:

Najważniejszym celem projektu jest radykalna poprawa estetyki i jakości przestrzeni publicznej poprzez uporządkowanie chaosu reklamowego i wizualnego w historycznym centrum Bochni z myślą o mieszkańcach i turystach przebywających w tej części miasta, a także firmach i instytucjach prowadzących tutaj aktywność biznesową, kulturalną i obywatelską. W szczególności zaś chodzi o najbardziej reprezentacyjną część Śródmieścia Bochni obejmującą Rynek Staromiejski oraz fragment ciągu komunikacyjnego przebiegającego ulicami Kazimierza Wielkiego i Tadeusza Kościuszki od Placu im. Turka do gmachu Sądu Rejonowego.

Obszar ten zmieni swoje oblicze poprzez realizację działań pilotażowych polegających na zaprojektowaniu i wykonaniu 12 stylowych aranżacji szyldów i witryn reklamowych dostosowanych do kompozycji architektury i charakteru zabudowy tej części miasta, a także oczekiwań właścicieli bądź najemców lokali handlowo-usługowych wytypowanych do projektu. Projekt będzie składał się z 2-óch etapów: 1. Konsultacji społecznych 2. Wdrożenia pilotażowego.

W ramach etapu konsultacji społecznych przeprowadzona zostanie akcja fotograficzna, która będzie realizowana w formie spaceru fotograficznego (ok. 20 osób). Jej celem jest zwiększenie świadomości mieszkańców i przedsiębiorców na temat chaosu reklamowego i wizualnego w historycznym centrum miasta. Formą zachęty do udziału w akcji będą upominki (np. bony zakupowe), które zostaną rozlosowane wśród autorów nadesłanych zdjęć przedstawiających zarówno pozytywne, jak i negatywne przykłady umieszczania szyldów i nośników reklamowych.

Następnie zostanie zorganizowana wystawa kilkudziesięciu reprezentatywnych prac wybranych w ramach akcji fotograficznej, które zostaną zaprezentowane podczas seminarium pt. „Reklama w historycznej przestrzeni miasta Bochnia”. W seminarium wezmą udział różne grupy interesariuszy projektu: właściciele, zarządcy i najemcy nieruchomości, władze i mieszkańcy miasta, a także eksperci z zakresu marketingu, grafiki użytkowej, sztuki i ochrony zabytków.

Konsultacjom społecznym towarzyszyć będzie akcja informacyjna prowadzona za pośrednictwem serwisu www.pieknabochnia.pl.

Do etapu wdrożenia pilotażowego zostanie wytypowanych 12 właścicieli bądź najemców lokali handlowo-usługowych, którzy w chwili obecnej posiadają zalegalizowane reklamy i zobowiążą się do ich usunięcia oraz montażu nowych nośników reklamowych, które powstaną w ramach realizacji projektu. Uczestnicy pilotażu otrzymają także bezpłatne porady specjalistów z zakresu marketingu, grafiki użytkowej i ochrony zabytków, darmowy projekt i załatwienie formalności i uzgodnień z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.

Wszystkie projekty aranżacji szyldów i witryn nawiązywać będą do bogatych tradycji rzemieślniczych i kupieckich Bochni. Instalacje zdobniczo-reklamowe zostaną wykonane z wykorzystaniem naturalnych rozwiązań materiałowych z preferencją dla szyldów ażurowych, z elementami kutymi, wykonanymi z drewna lub metaloplastyki. Nowe szyldy mogą stać się jednym z wyróżników czy wręcz „atrakcji turystycznych” miasta, podkreślających jego specyficzny charakter i kreujących niepowtarzalny klimat Bochni. Bezpośrednie koszty produkcji i montażu nośników reklamowych będą ponoszone przez poszczególne podmioty uczestniczące w projekcie.

W ramach projektu zaplanowano następujące zadania do realizacji:
1. Wybór koordynatora projektu (np. tryb konkursowy dla NGO) (ok. 2 tyg);
2. Akcja fotograficzna i wystawa poświęcona pozytywnym i negatywnym przykładom reklam w historycznym centrum Bochni (ok. 4 tyg.)
3. Serwis internetowy promujący projekt www.pieknabochnia.pl (ok. 2 tyg.)
4. Seminarium pt. „Reklama w historycznej przestrzeni miasta Bochnia”.
5. Wytypowanie 12 podmiotów do projektu – umowy, pełnomocnictwa (ok. 2 tyg.)
6. Konsultacje z zakresu marketingu, grafiki użytkowej i ochrony zabytków (ok.4 tyg.)
7. Zaprojektowanie 12 szyldów/witryn reklamowych- przetarg (ok. 8 tyg.)
8. Uzgodnienie projektów z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków (ok.6 tyg.)
9. Wykonanie 12 reklam na koszt podmiotów uczestniczących w projekcie (ok. 4 tyg.)
10. Montaż nośników reklamowych w obrębie obiektów handlowo-użytkowych (ok. 2 tyg.).

Razem: 9 miesięcy

Szacunkowy koszt: 52 800 zł.