„Wokół Bochni – więcej niż sól” – to pomysł na hasło, jakie miałoby zatrzymać turystów na dłużej niż tylko kilka godzin spędzonych pod ziemią. Właściciele restauracji, hoteli, zarządcy muzeów i innych atrakcyjnych miejsc, wreszcie samorządowcy – pracują nad stworzeniem pakietów pobytowych. Jest już pierwszy zarys 2-dniowej oferty.
Prace nad projektem trwają od kilku tygodni. Rozpoczęły się w Bochni, następnie (3 listopada) na Zamku Królewskim w Niepołomicach miało miejsce spotkanie warsztatowe. W najbliższy poniedziałek dyskusja przeniesie się do zabytkowych podziemi Kopalni Soli w Bochni.
Oleksiy Artyshuk, koordynator projektów turystycznych, uważa że Bochnia ma potencjał, aby konkurować turystycznie z Krakowem. Być może uda się wykreować takie atrakcje i sprzedać takie rzeczy, żeby turyści zostawili więcej pieniędzy, żeby zjedli posiłek, skorzystali z jednej lub drugiej atrakcji. Na tym to głównie polega, aby miejscowi przedsiębiorcy zarabiali i aby podatki zostawały w danym regionie.
Pakiety pobytowe obejmowałyby – oprócz kopalni – również zamki w Nowym Wiśniczu i Niepołomicach, Muzeum Motyli w Bochni, Muzeum Pamiątek po Janie Matejce w Wiśniczu, zabytki sakralne w Lipnicy Murowanej i inne. Obecnie trwa zbieranie deklaracji udziału zainteresowanych podmiotów, możliwe że projekt ruszy w przyszłym roku.
Prof. Armin Mikos von Rohrscheidt, ekspert ds. turystyki kulturowej uważa, że Bochnia ma gotową markę w postaci kopalni soli, która jest uzupełnieniem tej wielickiej. W Bochni jest znacznie więcej propozycji aktywnych działań pod ziemią i jest trochę niedoceniona. Z kolei Bochnia ma lokalne sanktuarium, zaś patrząc w powiat bocheński: Lipnica Murowana jest na liście UNESCO i to w zupełnie innej klasie niż Wieliczka. Gdyby to trochę rozszerzyć o elementy przyrodnicze, mamy tutaj pogórza, niektóre wzniesienia sięgają 700-800 metrów nad poziomem morza, a więc turystyka aktywna może zacząć działać. Jeżeli rozwinie się trasy rowerowe, połączy się je z EuroVelo różnymi wtyczkami czy przejściówkami, można rozwinąć turystykę, która lubi coś obejrzeć, ale przede wszystkim polega na satysfakcji wysiłku fizycznego.
Zwraca on uwagę, że w ofercie turystycznej Bocheńszczyzny można też wyeksponować wątki biograficzne na bazie m.in. Nowego Wiśnicza. Znalazłoby się tych ludzi trochę i tutaj mnożna by wypromować szlak biograficzny i przy okazji wypromować trochę mniej znanych ludzi. Są też atuty kulinarne, ale są to pojedyncze punkty, które należałoby połączyć z innymi w sąsiednich powiatach – dodaje Armin Mikos von Rohrscheidt.
W prace nad stworzeniem pakietów pobytowych włączyło się starostwo powiatowe w Bochni. Od 9 lat organizuje ono weekend z zabytkami, który nabiera coraz większego rozmachu: w ostatniej edycji można było obejrzeć 35 miejsc. Współpraca jest kluczem do sukcesu w dziedzinie promocji regionu. Powiat bocheński ma bardzo duże możliwości, natomiast tym momencie są one jeszcze nie do końca wykorzystane – uważa Katarzyna Kępa-Hamuda z bocheńskiego starostwa.
Chcielibyśmy zaproponować możliwość poznania naszego pięknego regionu w pakiecie np. 3-dniowym, który obejmowałby usługę począwszy od noclegu z możliwością wybrania standardu, zwiedzanie atrakcji, poprzez propozycję wyżywienia jak i spędzenia czasu wolnego w spa, na kręgielni czy też na koncercie w restauracji. Tym pakietem chcemy zachęcić turystów, którzy przyjeżdżają do Bochni, przede wszystkim do Kopalni Soli, aby zostali tu na dłużej. Mamy piękne kościoły drewniane, urokliwy Zamek, muzea, krótko mówiąc mamy się czym chwalić, dlatego ta integracja sił aby powstała wspólna oferta, na której skorzystają wszyscy ale przede wszystkim turysta – dodaje Sabina Kierepka z bocheńskiego starostwa.
Prace nad stworzeniem spójnej oferty turystycznej jeszcze się nie zakończyły. Adam Piskór, szef fundacji Salina Nova uważa, że trzeba poszukać stabilnego źródła finansowania, a na początek zebrać pisemne zobowiązania do współpracy. Idealnym rozwiązaniem byłoby zawiązanie sieci współpracy np. w formie inicjatywy klastrowej. Pierwszym krokiem byłoby podpisanie przez zainteresowane podmioty deklaracji współpracy. Następnie trzeba zastanowić się nad podmiotem, który by to koordynował, nad utworzeniem biura, a także nad sposobem finansowania, żeby to nie było jednorazowe, akcyjne działanie.
Jak dotąd w ramach warsztatów opracowano pierwszy wariant pakietu pobytowego „Wokół Bochni – więcej niż sól” pt. „Przeżyjesz dwa razy więcej”. Obejmuje on dwa dni:
Grupa docelowa: Turyści indywidualni – rodziny z dziećmi, młode małżeństwa, grupy znajomych i przyjaciół (10 os.), pobyt weekendowy
DZIEŃ 1
• Przyjazd do miejsca zakwaterowania: hotel (pakiet premium) lub gospodarstwo agroturystyczne (pakiet standard) w godzinach przedpołudniowych, powitanie gości i omówienie programu pobytu. Do wyboru również alternatywna opcja zakwaterowania: pobyt nocny w Kopalni Soli (w komorze Ważyn).
• Zwiedzanie Kopalni Soli w Bochni (czas pobytu ok. 3 godziny), wpisanej na listę UNESCO (2013 r.), do wyboru trzy trasy:
1. Podziemna Ekspozycja
2. Końska Droga z Podziemną Przeprawą Łodzią
3. Trasa historyczna – Wyprawa w Stare Góry
• Po powrocie z kopalni, spacer po Plantach Salinarnych i Rynku + lody jogurtowe w Cafeteria Espresso (II miejsce w rankingu ogólnopolskim).
• Wizyta w Muzeum Motyli Arthropoda – do zwiedzania największa stała ekspozycja motyli świata w Polsce
• Wieczorne atrakcje („dostajesz dwa razy więcej”) do wyboru:
1. Kolacja w Restauracji SALINA
2. Kręgielnia w Hotelu COLD
3. SPA w Centrum Konferencyjno-Hotelowym „Nowa Bochnia”
DZIEŃ 2
• Wyprawa do Nowego Wiśnicza (czas pobytu ok. 3 godziny): zwiedzanie miasta z możliwością skorzystania z usług przewodnika-regionalisty z Muzeum Ziemi Wiśnickiej, wizyta na Zamku w Starym Wiśniczu
• Przejażdżka rowerowa do Muzeum Mleczarstwa w Królówce
• Pstrąg prosto ze stawu w Karczmie na Wodzie (pobyt ok. 2 godziny)
• Powrót do miejsca zakwaterowania, kolacja, wyjazd.
Oferta pakietowa miałaby być dostępna w obiektach:
• KOPALNIA SOLI W BOCHNI
• MUZEUM MOTYLI ARTHROPODA
• MUZEUM ZIEMI WIŚNICKIEJ
• CENTRUM HOTELOWO-KONFERENCYJNE „NOWA BOCHNIA”
• RESTAURACJA SALINA
• CAFETERIA ESPRESSO
• KARCZMA NA WODZIE.
Warsztaty są częścią projektu „Dziedzictwo jako szansa turystycznych mikroregionów Polski i Europy Środkowej”, współfinansowanego ze środków własnych Fundacji „Salina NOVA” oraz dotacji Województwa Małopolskiego w ramach konkursu ofert „Małopolska Współpraca Terytorialna 2020”. Projekt wspierają finansowo także Powiat Bocheński i Gmina Miasta Bochnia.