Jest już wykonawca, który zabezpieczy obryw skarpy wykopu w pasie drogowym drogi krajowej nr 94, po stronie prawej, na obwodnicy Bochni ( km 32+765 ). Najkorzystniejszą ofertę przedstawiła firma Skanska, która w ciągu 80 dni wykona prace zabezpieczające. Koszt prac wyniesie ponad 1 mln 71 tys. zł.
Zakres robót, które trzeba wykonać obejmuje:
– roboty rozbiórkowe, w tym demontaż ekranów dźwiękochłonnych,
– ścinanie i karczowanie zagajników,
– roboty ziemne,
– wykonanie ścian oporowych z kamienia (przypora z głazów),
– wykonanie koszy siatkowo-kamiennych,
– gwoździowanie skarpy,
– wykonanie zabezpieczenia przeciwerozyjnego,
– wykonanie odwodnienia (drenaż),
– wykonanie umocnienia rowów elementami prefabrykowanymi,
– dostawa i montaż nowych paneli akustycznych.
Pierwsze deformacje terenu na obwodnicy Bochni w miejscu, które teraz będzie zabezpieczane (km 32+765) zostały zauważone pod koniec grudnia 2014 roku. Na początku stycznia 2015 r. nastąpił zsuw ziemi do rowu i na pobocze bitumiczne. Droga została zabezpieczona i oznakowana. Nastąpiło to po jesieni z dużą ilością opadów deszczu oraz deszczu i śniegu na przełomie grudnia i stycznia. Obryw skarpy był konsekwencją ruchów osuwiskowych, które występują na tym obszarze i są skutkiem specyficznej budowy geologicznej i ukształtowania terenu. Osuwiska uaktywniają się najczęściej po długotrwałych i obfitych opadach – mówi Iwona Mikrut-Purchla z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Przy obwodnicy Bochni są tereny osuwiskowe i w ostatnich latach (od 2010 r.) były zabezpieczane obrywy skarp (2010/2011) oraz osuwiska: przy ul. Kolanowskiej bocznej (w 2011 r.) oraz przy węźle Wiśnicka (2013 r.).
W sumie, na obszarze gminy Bochnia badania geologiczne ujawniły występowanie 369 osuwisk (dane z: Przegląd Geologiczny nr 9, 2011).
Na razie umowa z wykonawcą nie została jeszcze podpisana, nie wiadomo zatem kiedy prace zostaną rozpoczęte i jaki będzie zakres utrudnień dla kierowców.