Po wielu miesiącach analiz i konsultacji, jest nowa decyzja środowiskowa w sprawie budowy łącznika autostradowego w Bochni. Tarnowski oddział Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie wydał ją z rygorem natychmiastowej wykonalności.
Pierwsza decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy łącznika autostradowego w Bochni pochodziła z 9 lutego 2015 r. W wyniku odwołań złożonych przez mieszkańców, została ona jednak uchylona przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, który uznał skuteczność jednego z nich. Główny powód uchylenia decyzji RDOŚ w Krakowie to nieprzeprowadzenie prawidłowego udziału społeczeństwa w ramach wydawania uchylonej decyzji – wyjaśniała portalowi mojaBochnia.pl Małgorzata Zakrzewska z Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
W nowo wydanej decyzji, przypomniano o tym aspekcie procedowania sprawy łącznika. W uzasadnieniu decyzji wskazano, aby w toku ponownego rozpatrywania sprawy przez organ pierwszej instancji wziąć pod uwagę zarzuty przedstawione przez strony skarżące się, oraz przeprowadzić udział społeczeństwa w sposób zgodny z wymogami stawianymi przez obowiązujące przepisy – czytamy.
Nowo wydana decyzja środowiskowa dla bocheńskiego łącznika datowana jest na 19 lipca. Podpisany pod dokumentem Paweł Kozioł, Naczelnik Wydziału Spraw Terenowych w Tarnowie, zwraca uwagę na niewydolność komunikacyjną obecnego połączenia węzła autostradowego w Bochni z drogami lokalnymi.
Obecnie cały ruch pojazdów zjeżdżających z autostrady A-4 w węźle „Bochnia” kierowany jest na drogę powiatową nr 1424K, a następnie ul. Krzeczowską wprowadzany jest do centrum Bochni. Z uwagi na parametry drogi, stan techniczny nawierzchni drogi, małą płynność ruchu i tworzenie się zatorów rozwiązanie to będzie skutkować wzrostem stężeń zanieczyszczeń powietrza oraz poziomu hałasu w centrum miasta. Wzrost natężenia ruchu pojazdów w centrum miasta, w tym pojazdów ciężkich, skutkować będzie także degradacją istniejącego układu drogowego w mieście oraz może skutkować wzrostem ilości awarii, wypadków czy kolizji. Nowa droga umożliwi przede wszystkim korzystanie z węzła autostradowego „Bochnia” w sposób nieobciążający istniejącej sieci drogowej miasta. Budowa sprawnego ruchowo połączenia z autostradą A-4 wymiernie przyczyni się do rozwoju gospodarczego Gminy Miasta Bochnia, jak również całego powiatu bocheńskiego. Zadanie jest przeznaczone do realizacji jednoetapowej – czytamy w dokumencie.
Co istotne, decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności, który – jak zaznaczono w decyzji – „przyspieszy wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla przedmiotowego zadania oraz umożliwi szybsze przystąpienie do jej realizacji”. Budowa połączenia istotnie wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz bezpieczeństwa mieszkańców narażonych na wzmożony ruch pojazdów poruszających się relacją Autostrada A-4 DK94. Dodatkowo wykonanie sprawnego i szybkiego połączenia drogowego przyczyni się do wzrostu dostępności do Bocheńskiej Strefy Aktywności Gospodarczej powodując wzrost gospodarczy regionu oraz poprawę jakości życia jego mieszkańców. Wobec powyższego uznano, iż spełnione są przesłanki do zastosowania art. 102 kpa.
Z lektury dokumentu dowiadujemy się, że mieszkańcy sugerowali nowy wariant przebiegu łącznika. Miał on polegać na poprowadzeniu drogi „początkowo jak w wariancie III, by po przekroczeniu linii kolejowej relacji Kraków – Medyka, skręcić na zachód i połączyć się z wariantem I lub II”. Jak napisano dalej, nie był on jednak przedmiotem oceny w prowadzonym postępowaniu. Za realizacją łącznika A-4 o takim przebiegu przemawia zdaniem wnioskujących brak wyburzeń budynków mieszkalnych oraz skomunikowanie z drogą publiczną terenu o powierzchni ok. 40 ha położonego na północ od linii kolejowej.
Jak podano w uzasadnieniu decyzji, przywoływany przez mieszkańców wariant „był analizowany na wczesnym etapie projektowania, jednak został odrzucony ze względu na wyższe koszty budowy drogi związane z wydłużeniem jej o ok. 700 m oraz brakiem zgody Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na budowę ronda w Gorzkowie”. Wydłużenie drogi dojazdowej do Bochni o dodatkowe 2 x 700 m, powodować będzie wybieranie „wariantu alternatywnego”, czyli wjazd do Bochni ul. Krzeczowską. Ponadto, zgodnie z obowiązującymi przepisami, minimalna odległość między skrzyżowaniami poza terenem zabudowanym dla drogi klasy D wynosi 800 m, a ww. tereny są oddalone od skrzyżowania z DK 94 o ok. 350 m.
Wnioskodawca [Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie – [przyp. red.] jako rekomendowany do realizacji wskazał wariant 1, który wpisuje się w planowane zagospodarowanie przestrzenne Gminy Miasta Bochnia oraz jest korzystny pod względem środowiskowym, społecznym (minimalizuje kolizje z istniejącą zabudową wyburzenia i uciążliwość ruchu o dużym natężeniu) i ekonomicznym. Wariant II w większym zakresie niż wariant I wykorzystuje przebieg istniejącej DP 1424K, lecz biegnie też bliżej istniejącej zabudowy, z czym wiążą się większe oddziaływania drogi na okolicznych mieszkańców. Wariant III przebiega w połowie po śladzie istniejącej DP 1424K, przez co zmniejsza zajętość działek, lecz w dużym stopniu ingeruje w istniejącą zabudowę, przebiegając na odcinku ok. 250 m w odległości kilku metrów od budynków mieszkalnych, z czym wiążą się niekorzystne oddziaływania dla mieszkańców: duże natężenie ruchu, hałas i ewentualne problemy z postawieniem ekranów z uwagi na zabudowę blisko drogi; brak możliwości zapewnienia bezpiecznego wjazdu na drogę publiczną – czytamy dalej.
Od nowo wydanej decyzji stronom przysługuje odwołanie do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
————————————–
Przedsięwzięcie o nazwie „Budowa połączenia drogowego węzła autostradowego A-4 „Bochnia” z drogą krajową nr 94” polegać będzie na budowie;
– połączenia drogowego klasy G węzła autostradowego A-4 „Bochnia” z drogą krajową nr 94 [dalej; Łącznik A-4] o długości ok. 2,5 krn, zgodnie z wariantem I lokalizacyjnym;
– ronda pięciowylotowego w miejscu skrzyżowania Łącznika A-4 z drogą krajową nr 94 [dalej; DK 94] I ul. Brzeską w Bochni;
– drogi dojazdowej [dalej; droga dojazdowa] o długości ok. 555 m włączanej do ronda wlotem południowym;
– dróg obsługujących przyległe tereny I dróg serwisowych;
– wiaduktu nad linią kolejową relacji Kraków -Medyka;
– skrzyżowań w ciągu Łącznika A-4 z istniejącym układem drogowym;
oraz
– przebudowie lub rozbudowie DK 94, ul. Brzeskiej I pozostałych dróg krzyżujących się projektowanym Łącznikiem A-4 w celu ich dowiązania;
– budowie, rozbudowie i przebudowie kanalizacji deszczowej I oświetlenia;
– budowie, rozbudowie i przebudowie infrastruktury technicznej kolidującej z projektowaną drogą
– budowie, rozbudowie i przebudowie zjazdów;
– rozbiórce obiektów I wycince zieleni kolidującej z inwestycją.