Prawo i Sprawiedliwość wdraża zapowiadane w programie wyborczym zmiany w systemie edukacji. Jedną z nich jest likwidacja gimnazjów i powrót do 8-klasowego kształcenia podstawowego. Zmianami objęto też inne obszary szeroko rozumianej edukacji. Szczegóły w materiale prasowym ugrupowania.
1.DOBRA ZMIANA W EDUKACJI DLA DZIECI I RODZICÓW
– Przywróciliśmy możliwość decydowania rodziców o wieku rozpoczęcia edukacji szkolnej przez ich dzieci (7-lat, na wniosek rodzica od 6-roku życia. Statystyka pokazuje, że mieliśmy rację, a rząd PO działał niezgodnie z wolą rodziców. We wrześniu do szkoły pójdzie 18 proc. sześciolatków, 82 proc. zostanie w przedszkolach.
– Zapewnimy od 2017 r. subwencję na dziecko 6-letnie w przedszkolu. Samorząd dostanie na każdego 6-latka dodatkowo 4 tys. 300 zł.
– Zlikwidowaliśmy sprawdzian dla szóstoklasistów. W miejsce sprawdzianu Centralna Komisja Egzaminacyjna udostępni gimnazjom testy diagnostyczne.
– Uregulowaliśmy możliwości odwoływania się od wyników matur. Od 2017 r. maturzyści będą mieli możliwość odwołania się do Kolegium Arbitrażu Egzaminacyjnego.
– Wzmocniliśmy rolę rodziców przy procedurze konkursowej na dyrektora szkoły.
– Zrealizowaliśmy kolejny etap wprowadzania darmowych podręczników do szkół podstawowych i gimnazjów.
– Uczniowie mogą korzystać z bezpłatnych e-podręczników dostępnych na stronie www.epodreczniki.pl. Oferta obejmuje e-podręczniki do przedmiotów oraz dodatkowe materiały dydaktyczne.
– Szkoły mają możliwość zapewnienia uczniom niepełnosprawnym kompletów podręczników dostosowanych do ich potrzeb i możliwości psychofizycznych.
– Do szkół wracają drożdżówki. MEN skutecznie zabiegał o złagodzenie absurdalnych przepisów zakazujących sprzedaży w szkole niektórych produktów żywnościowych. Dotychczasowe obowiązujące przepisy dotyczące działania sklepików szkolnych zostały uproszczone i złagodzone.
2.DOBRA ZMIANA W EDUKACJI DLA NAUCZYCIELI
– Wzmocniliśmy rolę kuratora oświaty przy decydowaniu o tym, które szkoły mogą być zamykane przez samorządy. Wcześniej kurator oświaty nie miał na to żadnego wpływu.
– Minister Edukacji Narodowej ma w końcu możliwość realnego nadzoru nad szkołami (prawo powoływania i odwoływania kuratorów i wicekuratorów oświaty).
– Znieśliśmy tzw. godziny karciane. To rozwiązanie korzystne dla nauczycieli, bo oznacza odciążenie ich od nadmiernych obowiązków biurokratycznych.
– Wprowadziliśmy ustawę o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Dzięki niej firmy organizujące kursy i szkolenia mogą przygotowywać konkurencyjną ofertę a wydawane dyplomy i certyfikaty mogą być łatwo porównywalne.
– Ujednoliciliśmy zasad wydawania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
3.DOBRA ZMIANA W EDUKACJI DLA RYNKU PRACY I PRZEDSIĘBIORCÓW
Zmiany w kształceniu zawodowym:
– Kształcenie będzie oparte na realnym zapotrzebowaniu gospodarki. System finansowania szkół branżowych będzie powiązany z oczekiwaniami rynku pracy. Chcemy, by przedsiębiorcy mieli wpływ na wszystkie etapy kształcenia czyli: podstawy programowe, praktyki zawodowe i egzaminowanie.
– Chcemy realnego włączenia pracodawców w proces kształcenia i egzaminowania, powołania II stopniowej branżowej szkoły oraz utworzenia Korpusu Fachowców i specjalnego Funduszu Rozwoju Edukacji Zawodowej.
– Cel reformy: II stopniowa branżowa szkoła: Po ukończeniu I stopnia i po zdaniu egzaminu z jednej kwalifikacji absolwent uzyska dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe. Po ukończeniu branżowej szkoły II stopnia i po zdaniu egzaminu z drugiej kwalifikacji absolwent uzyska wykształcenie średnie zawodowe i dyplom technika. Absolwent szkoły branżowej II stopnia z tytułem technika będzie mógł przystąpić do matury zawodowej oraz kontynuować kształcenie na wyższych studiach zawodowych.
Nauka programowania/ cyfrowe innowacje w szkołach:
– Uruchomiliśmy od 1 września pilotażowy program nauki programowania w szkołach i chcemy docelowo wprowadzić nauczanie programowania do edukacji formalnej.
– MEN z Ministerstwem Cyfryzacji rozpoczęło starania, aby każda szkoła w Polsce miała dostęp do szerokopasmowego internetu, w ciągu 2 najbliższych lat internet będzie w każdej szkole.
– Trwają prace nad założeniami Rządowego Programu „Aktywna Tablica”, który pozwoli wyposażyć szkoły w urządzenia multimedialne zastępujące tradycyjne tablice w klasach.
Nowe zawody:
– Od września uczniowie będą mieli możliwość kształcenia się w czterech nowych zawodach: technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej, technik automatyk, mechanik-operator maszyn do produkcji drzewnej.
– Utrzymujemy możliwość dalszego kształcenia w zawodach: opiekunka dziecięca i asystentka stomatologiczna.
4. WYGASZENIE GIMNAZJÓW. 8-LETNIA SZKOŁA PODSTAWOWA I 4-LETNIE LICEUM
– Wszystkie zmiany w zakresie ustroju szkolnego są wynikiem toczących się od lutego dyskusji, spotkań i rozmów.
– Zmiany będą wprowadzane stopniowo, po konsultacjach z rodzicami, ekspertami i nauczycielami. Wprowadzenie zmian to wieloletni proces, który będzie przeprowadzany etapami w sposób jak najmniej obciążający uczniów, rodziców i nauczycieli z jednoczesnym zapewnieniem im poczucia bezpieczeństwa.
– Szczegółowe rozwiązania w postaci konkretnych projektów aktów prawnych będą kierowane do konsultacji społecznych i uzgodnień we wrześniu i październiku.
Założenia i cel reformy:
– Przywrócenie 8-letniej szkoły podstawowej z edukacją wczesnoszkolną w klasach I-IV i wzmocnienie edukacji wczesnoszkolnej.
– Powrót do 4-letniego liceum ogólnokształcącego i 5-letniego technikum oraz powstanie dwustopniowej branżowej szkoły.
– Nowe 8-letnie szkoły podstawowe będą następcami prawnymi obecnych szkół 6-letnich. Wycofanie się ze zmiany szkoły podstawowej na powszechną to reakcja na głosy samorządowców. Wprowadzenie szkół powszechnych doprowadziłoby do nadmiernych wydatków w samorządach na m.in. zmienianie aktów założycielskich placówek, szyldów, pieczątek itd.
– Gimnazja nie wyrównały różnic w osiągnięciach szkolnych młodzieży z różnych środowisk. Gimnazja od samego początku zaczęły różnicować się na lepsze i grosze. Znaczna liczba gimnazjów prowadzi selektywny nabór, co skutkuje istotnym zróżnicowaniem wyników pomiędzy szkołami. Coraz bardziej widoczne stają się różnice pomiędzy gimnazjami działającymi w dużych miastach i tych na wsiach. Obecny system dyskryminuje młodzież ze wsi i małych miejscowości.
Miejsca pracy dla nauczycieli:
– Nauczyciele zatrudnieni w szkołach aktualnie funkcjonujących automatycznie staną się nauczycielami szkół tworzonych w ramach nowego systemu.
– Nauczyciele gimnazjów będą nadal mieli pracę, bo liczba dzieci w całym systemie edukacji pozostanie bez zmian. Plotki o zwolnieniach nauczycieli to kłamstwa i celowe manipulacje.
– W obecnym systemie wręcz brakuje nauczycieli ze specjalizacją np.: doradca zawodowy, doradca metodyczny, asystent, nauczyciel wspierający. Nauczyciele z innymi specjalizacjami dostaną możliwość przekwalifikowania.
– Gdyby nie przygotowane przez nas zmiany niebawem doszłoby do prób masowego zamykania gimnazjów przez samorządy i zwalniania nauczycieli. Liczba uczniów w gimnazjach sukcesywnie spada, a liczba niepublicznych gimnazjów rośnie. Brak zmian w systemie oznaczałby katastrofę, nasza propozycja uratuje miejsca pracy dla nauczycieli.
Wynagrodzenia nauczycieli:
– MEN podjął prace zmierzające do budowy nowych rozwiązań finansowych w zakresie płac nauczycielskich. Niebawem przedstawi rozwiązania, które wyjdą naprzeciw postulatom podnoszonym przez to środowisko.
Organizacja roku szkolnego:
– W ramach reformy przewidziano dwuletni okres przejściowy. W tym czasie klasy VII, a później VIII, będą mogły znajdować się albo w budynku gimnazjum, albo budynku dotychczasowej szkoły podstawowej. Docelowo klasy I-IV i V-VIII mają być połączone w jedną szkołę. Uczniowie, którzy jesienią 2017 r. trafią do I i VII klasy szkół powszechnych, będą pierwszymi rocznikami, które będą uczyć się zgodnie z nową podstawą programową kształcenia ogólnego. Uczniowie pozostałych roczników będą kończyć rozpoczęty cykl nauczania.
5.EDUKACJA HISTORYCZNA
– O tym co powinno być napisane w podręcznikach na temat Jedwabnego i pogromu kieleckiego zadecydują eksperci. Na pewno nie można wskazywać winnych tych zbrodni bez podania kontekstu historycznego, w którym do nich doszło. W 1941 Polska była pod okupacją hitlerowską, w 1946 pod sowiecką.
– Minister Edukacji Narodowej i Prezes IPN podpisali list intencyjny o współpracy w dziedzinie edukacji. Celem porozumienia jest wspieranie procesu doskonalenia zawodowego nauczycieli historii i przedmiotów humanistycznych. Obie instytucje będą także dążyły do aktywnego udziału młodzieży w przedsięwzięciach patriotycznych i edukacyjnych organizowanych przez Instytut Pamięci Narodowej.
– MEN ogłosił program wycieczek dla uczniów do miejsc istotnych z punktu widzenia dziejów naszego kraju.
6. EFEKTY 8 LAT EKSPERYMENTÓW RZĄDU PO-PSL W EDUKACJI
– Absolwenci 3-letnich liceów nie są gotowi do studiów.
– Zlikwidowano praktycznie kształcenie ogólne, liceum to kurs przygotowujący do matury.
– Zlikwidowano praktycznie nauczanie historii i przedmiotów przyrodniczych w szkołach. (zamiast biologii, fizyki, chemii – przedmiot przyroda).
– Zakazano czytania i pisania w przedszkolu. Powstały „tajne komplety” w przedszkolach.
– Szkoły zawodowe nie dostarczają pracodawcom odpowiednio wykwalifikowanych młodych pracowników.
– Szkoły zawodowe niedostosowane do potrzeb rynku pracy.
-Zaległości w przygotowaniu projektów finansowanych przez UE.
– Opóźnienie w realizacji programu e-podręcznika.
– Opóźnienie w wypłacie nagród Ministra Edukacji Narodowej dla nauczycieli, niezabezpieczenie środków w budżecie na ten cel.
– Niewystarczające finansowanie doskonalenia zawodowego.
– Błędy w organizacji i działaniu Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych.
– Nieuzasadnione milionowe wydatki na kampanie reklamowe (w tym na obniżenie wieku szkolnego).
– Wprowadzenie nadmiernej biurokracji do szkół.
– Praktycznie zlikwidowany nadzór pedagogiczny nad szkołami- Wprowadzenie jednego darmowego podręcznika dla klas I-III ograniczyło autonomię nauczycieli. Zmieniamy to, nauczyciel będzie mógł wybrać podręcznik z rynku – w tym elementarz przygotowany przez MEN.