Parking przyszłości powstanie koło dworca PKP?

Parking przyszłości w postaci ruchomych platform wykonanych ze stali – to pomysł na zagospodarowanie terenu obok dworca PKP. Przedstawiciel spółki, która kupiła licencję od południowokoreańskiej firmy, zaprezentował radnym innowacyjne rozwiązanie.

O tym, że działką obok dworca PKP interesuje się podmiot prywatny, burmistrz Stefan Kolawiński przyznał już kilka tygodni temu. Nie wprost zdradził też, że chodzi o zupełnie nowatorskie podejście do przestrzeni. Bochnia jest na tyle ciasnym miastem, mocno zabudowanym i ma tak mało terenu, że powinniśmy myśleć o maksymalnym wykorzystaniu każdego skrawka. W związku z tym ta szczupłość miejsca wymusza na nas niekonwencjonalne rozwiązania i niekonwencjonalny sposób myślenia o rozwiązaniu problemu. Mamy działkę, którą kupiliśmy od PKP. Myślę, że spełnia oczekiwania pod względem lokalizacyjnym i wielkościowym – powiedział burmistrz Stefan Kolawiński w wywiadzie z mojaBochnia.pl (całość tutaj).

Podczas czwartkowej sesji radni mogli zapoznać się, o jakie rozwiązanie chodzi. Koncepcję tzw. Smart Parkingu dla Bochni przedstawił Jerzy Jamontt, prezes spółki Wiromet, która kupiła licencję na tego typu obiekty od firmy z Korei Południowej.

Parking, o którym mowa, ma formę stalowej konstrukcji wykonanej w formie 15 pionowych modułów działających na zasadzie windy. Zasada działania jest następująca: samochód podjeżdża do panelu, który wydaje bilety, podjeżdża do maszyny parkingowej i wjeżdża na platformę parkingową. Parking w wersji bocheńskiej mógłby pomieścić 200 samochodów, w tym 8 dla osób niepełnosprawnych. Gdy pasażer i kierowca opuszczą samochód, jest uruchamiana winda, która podnosi wszystkie samochody zostawiając na dole wolną paletę. W każdej chwili maszyna parkingowa jest gotowa do przyjęcia kolejnego samochodu – tłumaczył Jerzy Jamontt.

Smart Parking Polska
Smart Parking Polska
Smart Parking Polska
Smart Parking Polska
Smart Parking Polska
Smart Parking Polska

Aby odebrać samochód, wystarczy wprowadzić kod PIN, co spowoduje automatyczny ruch systemu i możliwość wyjazdu z parkingu. Zjazd samochodu można uruchomić również za pomocą telefonu komórkowego. Obudowa maszyny została zaprezentowana w wersji wykonanej ze szkła z wykończeniem nawiązującym do architektury zabytkowego dworca.

Parametry parkingu podane na stronie internetowej firmy są następujące:

– Stalowa konstrukcja o wysokości od 8m do 17,2m zajmująca powierzchnię ok. 33m2 i składająca się z palet nośnych
– Mechanizm napędzany silnikiem o mocy od 5,5 do 15 Kw przez przekładnię łańcuchową
– Dwukierunkowa rotacja systemu gwarantuje optymalizację procesu odbierania pojazdu
– System zdolny do pracy w szerokim zakresie temperatur (od -40ºC do +45ºC)
– System emituje dźwięki o niewielkim natężeniu 60 ~ 75 dB, dzięki czemu jest całkowicie nieszkodliwy dla człowieka
– Parking wyposażony jest w rozbudowany system zabezpieczeń, który pomaga w łatwym i sprawnym ustawieniu auta i uniemożliwia jego upadek czy uszkodzenie m.in. czujniki optyczne, światła ostrzegawcze, wyłącznik awaryjny
– Wymiary palet w systemie Smart są optymalne i umożliwiają parkowanie szerokiemu spektrum samochodów osobowych
– Dopuszczalne obciążenie palety od 2,15 t do 2,4 t
– System ten jest na tyle prosty w obsłudze, że nie wymaga operatora.

Parking na 200 miejsc, pomijając kwestie formalne pozwolenia na budowę, jesteśmy w stanie postawić w ciągu 14 miesięcy. Koszt jest atrakcyjny, ponieważ ta maszyna, podobnie jak wieża Eiffle’a w Paryżu, będzie trwała do końca świata i o jeden dzień dłużej. Raz na 20 lat trzeba wymienić łańcuch napędzający kołowrót i co 20 lat można pomalować. Cała reszta jest praktycznie wieczna – podkreślał przedsiębiorca.

Smart Parking Polska
Smart Parking Polska

Co ważne, maszynę można zdemontować i przenieść w inne miejsce wyposażone w odpowiednie fundamenty. Przeniesienie trwa około 5 dni i kosztuje ok. 30 tys. zł. Maszyna nie wymaga też specjalnej ochrony przeciwpożarowej, a jedynie hydrantu. W parkingach betonowych potrzebne są systemy wentylacyjne, przeciwpożarowe, które stanowią dużą część inwestycji. Tutaj tych wydatków w ogóle nie ma – przekonywał Jerzy Jamontt.

Koszt wybudowania jednego miejsca parkingowego oszacowano w granicach 50-53 tys. zł. Utrzymanie miejsca parkingowego kosztuje tyle samo, ile kosztuje utrzymanie windy w budynku. Te urządzenia są kwalifikowane przez urząd dozoru technicznego jako urządzenia transportu bliskiego typu winda. Łącznie z kosztem energii elektrycznej, jedno miejsce parkingowe kosztuje miesięcznie 38 zł. Nasza kalkulacja wykazała, że już przy abonamencie 200 zł miesięcznie ta inwestycja się zwróci w okresie między 10 a 14 lat.

Budowa parkingu przy ul. Poniatowskiego w Bochni kosztowałaby ok. 11,3 mln zł.

Smart Parking Polska
Smart Parking Polska

Prezes firmy spółki Wiromet zauważył, że model „smart parkingów” można byłoby zastosować w Bochni na szerszą skalę. Można by rozszerzyć ten projekt na uparkowanienie miasta Bochnia. Znajdując różne stare nieruchomości, przeznaczone do rozbiórki, poprosimy żeby tych rzeczy nie rozbierać, poprosimy o pozwolenie na remont tego budynku. Po remoncie budynek ten będzie obudową maszyny parkingowej, którą umieścimy w środku. W ten sposób w ciasnej zabudowie, która jest w Bochni, będzie można mieć punkty, w których będzie dostępny parking, na którym będzie można postawić do 16 samochodów i trudność z parkowaniem w mieście na pewno będzie daleko złagodzona.

https://www.youtube.com/watch?v=BSPynX6lNmU

https://www.youtube.com/watch?v=tzBjzxXMicM