Parking przyszłości w postaci ruchomych platform wykonanych ze stali – to pomysł na zagospodarowanie terenu obok dworca PKP. Przedstawiciel spółki, która kupiła licencję od południowokoreańskiej firmy, zaprezentował radnym innowacyjne rozwiązanie.
O tym, że działką obok dworca PKP interesuje się podmiot prywatny, burmistrz Stefan Kolawiński przyznał już kilka tygodni temu. Nie wprost zdradził też, że chodzi o zupełnie nowatorskie podejście do przestrzeni. Bochnia jest na tyle ciasnym miastem, mocno zabudowanym i ma tak mało terenu, że powinniśmy myśleć o maksymalnym wykorzystaniu każdego skrawka. W związku z tym ta szczupłość miejsca wymusza na nas niekonwencjonalne rozwiązania i niekonwencjonalny sposób myślenia o rozwiązaniu problemu. Mamy działkę, którą kupiliśmy od PKP. Myślę, że spełnia oczekiwania pod względem lokalizacyjnym i wielkościowym – powiedział burmistrz Stefan Kolawiński w wywiadzie z mojaBochnia.pl (całość tutaj).
Podczas czwartkowej sesji radni mogli zapoznać się, o jakie rozwiązanie chodzi. Koncepcję tzw. Smart Parkingu dla Bochni przedstawił Jerzy Jamontt, prezes spółki Wiromet, która kupiła licencję na tego typu obiekty od firmy z Korei Południowej.
Parking, o którym mowa, ma formę stalowej konstrukcji wykonanej w formie 15 pionowych modułów działających na zasadzie windy. Zasada działania jest następująca: samochód podjeżdża do panelu, który wydaje bilety, podjeżdża do maszyny parkingowej i wjeżdża na platformę parkingową. Parking w wersji bocheńskiej mógłby pomieścić 200 samochodów, w tym 8 dla osób niepełnosprawnych. Gdy pasażer i kierowca opuszczą samochód, jest uruchamiana winda, która podnosi wszystkie samochody zostawiając na dole wolną paletę. W każdej chwili maszyna parkingowa jest gotowa do przyjęcia kolejnego samochodu – tłumaczył Jerzy Jamontt.
Aby odebrać samochód, wystarczy wprowadzić kod PIN, co spowoduje automatyczny ruch systemu i możliwość wyjazdu z parkingu. Zjazd samochodu można uruchomić również za pomocą telefonu komórkowego. Obudowa maszyny została zaprezentowana w wersji wykonanej ze szkła z wykończeniem nawiązującym do architektury zabytkowego dworca.
Parametry parkingu podane na stronie internetowej firmy są następujące:
– Stalowa konstrukcja o wysokości od 8m do 17,2m zajmująca powierzchnię ok. 33m2 i składająca się z palet nośnych
– Mechanizm napędzany silnikiem o mocy od 5,5 do 15 Kw przez przekładnię łańcuchową
– Dwukierunkowa rotacja systemu gwarantuje optymalizację procesu odbierania pojazdu
– System zdolny do pracy w szerokim zakresie temperatur (od -40ºC do +45ºC)
– System emituje dźwięki o niewielkim natężeniu 60 ~ 75 dB, dzięki czemu jest całkowicie nieszkodliwy dla człowieka
– Parking wyposażony jest w rozbudowany system zabezpieczeń, który pomaga w łatwym i sprawnym ustawieniu auta i uniemożliwia jego upadek czy uszkodzenie m.in. czujniki optyczne, światła ostrzegawcze, wyłącznik awaryjny
– Wymiary palet w systemie Smart są optymalne i umożliwiają parkowanie szerokiemu spektrum samochodów osobowych
– Dopuszczalne obciążenie palety od 2,15 t do 2,4 t
– System ten jest na tyle prosty w obsłudze, że nie wymaga operatora.
Parking na 200 miejsc, pomijając kwestie formalne pozwolenia na budowę, jesteśmy w stanie postawić w ciągu 14 miesięcy. Koszt jest atrakcyjny, ponieważ ta maszyna, podobnie jak wieża Eiffle’a w Paryżu, będzie trwała do końca świata i o jeden dzień dłużej. Raz na 20 lat trzeba wymienić łańcuch napędzający kołowrót i co 20 lat można pomalować. Cała reszta jest praktycznie wieczna – podkreślał przedsiębiorca.
Co ważne, maszynę można zdemontować i przenieść w inne miejsce wyposażone w odpowiednie fundamenty. Przeniesienie trwa około 5 dni i kosztuje ok. 30 tys. zł. Maszyna nie wymaga też specjalnej ochrony przeciwpożarowej, a jedynie hydrantu. W parkingach betonowych potrzebne są systemy wentylacyjne, przeciwpożarowe, które stanowią dużą część inwestycji. Tutaj tych wydatków w ogóle nie ma – przekonywał Jerzy Jamontt.
Koszt wybudowania jednego miejsca parkingowego oszacowano w granicach 50-53 tys. zł. Utrzymanie miejsca parkingowego kosztuje tyle samo, ile kosztuje utrzymanie windy w budynku. Te urządzenia są kwalifikowane przez urząd dozoru technicznego jako urządzenia transportu bliskiego typu winda. Łącznie z kosztem energii elektrycznej, jedno miejsce parkingowe kosztuje miesięcznie 38 zł. Nasza kalkulacja wykazała, że już przy abonamencie 200 zł miesięcznie ta inwestycja się zwróci w okresie między 10 a 14 lat.
Budowa parkingu przy ul. Poniatowskiego w Bochni kosztowałaby ok. 11,3 mln zł.
Prezes firmy spółki Wiromet zauważył, że model „smart parkingów” można byłoby zastosować w Bochni na szerszą skalę. Można by rozszerzyć ten projekt na uparkowanienie miasta Bochnia. Znajdując różne stare nieruchomości, przeznaczone do rozbiórki, poprosimy żeby tych rzeczy nie rozbierać, poprosimy o pozwolenie na remont tego budynku. Po remoncie budynek ten będzie obudową maszyny parkingowej, którą umieścimy w środku. W ten sposób w ciasnej zabudowie, która jest w Bochni, będzie można mieć punkty, w których będzie dostępny parking, na którym będzie można postawić do 16 samochodów i trudność z parkowaniem w mieście na pewno będzie daleko złagodzona.
https://www.youtube.com/watch?v=BSPynX6lNmU
https://www.youtube.com/watch?v=tzBjzxXMicM