7 grudnia przez Bochnię przejechał pierwszy z „Impulsów”, który przejechał odcinek z Krakowa do Tarnowa. Od niedzieli 11 grudnia trasę tę, a zarazem trzecią linię Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, będzie obsługiwać 30 pociągów małopolskiego przewoźnika, spółki Koleje Małopolskie.
Promocyjny przejazd nowoczesnym Impulsem do Tarnowa symbolicznie zainaugurował połączenie, które małopolski przewoźnik będzie obsługiwał od niedzieli, 11 grudnia, wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy na kolei.
Uruchomienie trzeciej linii SKA to kolejny etap działań, którymi od kilku lat zmieniamy oblicze kolei w Małopolsce. Konsekwentnie dążymy do zapewnienia mieszkańcom jak najlepszych warunków podróży, czego symbolem jest niedawno odebrany, nowoczesny Impuls. Znakami rozpoznawczymi naszych kolei są również punktualność, atrakcyjna cena i duża częstotliwość kursowania. Z takiej kompleksowej oferty już za kilka dni będą korzystać pasażerowie jadący z i do Tarnowa – podkreśla marszałek Jacek Krupa.
Przypomnijmy, że na zakup nowoczesnego taboru zarząd województwa przeznaczył w tym roku ponad 300 mln zł. Pierwsze 6 pojazdów wyprodukowanych przez sądecki NEWAG trafiło do Małopolski w ubiegłym tygodniu. Kolejne 7 Impulsów zacznie obsługiwać połączenia od marca przyszłego roku.
W ciągu ostatnich lat przy ogromnym wsparciu funduszy unijnych, zakupiliśmy w sumie 44 nowoczesne pociągi, które wprowadziły zupełnie nowy standard w podróży koleją. To na pewno nie koniec inwestycji w tabor – w przyszłym roku planujemy kupno kolejnych składów – zapowiada wicemarszałek Stanisław Sorys odpowiadający w zarządzie województwa za Regionalny Program Operacyjny.
W ramach nowego rozkładu jazdy na trasę SKA 3 wyjedzie aż 30 pociągów Kolei Małopolskich. W godzinach porannego i popołudniowego szczytu będą kursować co pół godziny, przez resztę dnia – co godzinę. To nie koniec rewolucyjnych zmian na małopolskich torach w związku z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy. Przypomnijmy, że praca eksploatacyjna wzrasta o 15%, na tory wyjedzie 31 pociągów więcej. Dofinansowanie połączeń z budżetu województwa wzrośnie o 11 mln zł i łącznie wyniesie aż 105 mln zł.
Nową jakość przewozów odczują od grudnia nie tylko podróżujący nową linią Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej do Tarnowa, ale także mieszkańcy podróżujący na Sądecczyznę. W nowym rozkładzie jazdy nie tylko zwiększamy liczbę połączeń na tym terenie, ale też kierujemy do obsługi tras nowoczesne składy Kolei Małopolskich. Chcemy w ten sposób zachęcić mieszkańców południowej Małopolski do korzystania z pociągów – dodaje Leszek Zegzda, który w zarządzie województwa odpowiada za obszar transportu.
Przypomnijmy, że pierwsza linia SKA wystartowała w grudniu 2014 roku, gdy pierwszy pociąg Kolei Małopolskich wyjechał na linię Kraków – Wieliczka. Szybkie, punktualne, nowoczesne i komfortowe pociągi bardzo szybko zyskały uznanie pasażerów (w maju 2016 r. spółka przewiozła 3 miliony pasażerów). Coraz większym zainteresowaniem cieszy się także druga linia SKA z Krakowa do Miechowa i Sędziszowa, która docelowo ma również objąć Skawinę. To nie wszystko – jest szansa, że za kilka lat pasażerowie pojadą koleją również dalej – w kierunku Kalwarii Zebrzydowskiej oraz Oświęcimia przez Spytkowice.
Z kolei uruchamiana dziś trzecia linia SKA, po remoncie torów przez spółkę PKP PLK, zostanie przedłużona do Trzebini.