Dwie strefy płatnego parkowania o różnych stawkach, a także nowy system pobierania opłat – to wszystko wejdzie w życie w Bochni od 2018 roku. Przygotowano właśnie projekty uchwał na najbliższą sesję. Czy tym razem rada również będzie miała wnioski?
Pierwsze czytanie zmian w systemie płatnego parkowania w Bochni miało miejsce końcem sierpnia 2016 r. Ponieważ radni mieli wiele wniosków do projektów uchwał, ich naniesienie zajęło urzędnikom kilka miesięcy, odsuwając zmiany o pół roku.
Opłatami będzie objętych kilka nowych ulic, zmienią się również stawki. W strefie A za pierwszą godzinę zapłacimy 3 złote, w strefie B – 2 złote. Teraz za pierwszą godzinę w jedynej strefie płaci się 2 zł. Pierwsze pół godziny parkowania będzie kosztowało złotówkę w każdej ze stref. Opłaty będą pobierane za pomocą parkomatów, a nie jak dotąd poprzez parkingowych.
Pierwotnie parkingowa rewolucja w Bochni miała wejść w życie od lipca, ostatecznie zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2018 r.
Na najbliższą sesję przygotowano projekty uchwał, obejmujących parkingi zarówno na placach poza drogami publicznymi, jak i wzdłuż ulic.
Place objęte strefą płatnego parkowania:
1) ul. Tadeusza Kościuszki – działka nr 6170 (Jubilatka”);
2) Pl. Gazaris – działka nr 6179;
3) Pl. Gen. Kazimierza Pułaskiego – działki nr 6189/5, 6189/8;
4) Pl. Bolesława Wstydliwego – działka nr 6205.
Ceny za zajęcie miejsca postojowego na parkingach niestrzeżonych, zlokalizowanych na terenach nie będących drogami publicznymi:
1) do 30 minut- 1,00 zł;
2) za pierwszą godzinę – 2,00 zł;
3) za każdą następną, rozpoczętą godzinę – 2,00 zł;
4) abonament postojowy:
a) dwutygodniowy – 75,00 zł,
b) miesięczny – 150,00 zł;
5) abonament mieszkańca:
a) miesięczny – 10,00 zł,
b) półroczny – 50,00 zł,
c) roczny – 100,00 zł.
Odrębną uchwałą ustalono granice strefy płatnego parkowania.
Wyznaczają następujące ulice (zgodnie z granicami działek ewidencyjnych pasa drogowego): Jana Matejki, Bernardyńska, Tadeusza Czackiego, Oracka, Solna Góra, Niecała, Piotra Galasa, Trudna, Gazaris, Floris, prof. Stanisława Fischera, Sądecka, Henryka Sienkiewicza, Górska, Kazimierza Wielkiego.
OBSZAR A
ul. Rynek – strona południowa
ul. Rynek- strona zachodnia
ul. Rynek – strona północna
ul. Rynek – strona wschodnia
Pl. Św. Kingi – strona południowa
Pl. Św. Kingi –strona północna
Pl. Św. Kingi- łącznik
ul. Adama Mickiewicza
ul. Solna
ul. Dominikańska
ul. Wolnica
ul. Rzeźnicka
OBSZAR B
ul. Kącik
ul. Górska
ul. Regis
ul. Różana
ul. Biała
ul. Jana Matejki
ul. Bernardyńska
ul. Gołębia
ul. Oracka (część od ul. Regis)
ul. Kowalska
Ul. Bracka – Pl. Gen. Okulickiego
ul. Bracka
ul. Trudna
ul. Gazaris
ul. prof. Stanisława Fischera
STAWKI OPŁATY W SPP:
I. OBSZAR A – stawki opłaty:
1. pierwsze 30 min- 1,00 zł
2. pierwsza godzina – 3,00 zł.
3. druga godzina – 3,50 zł
4. trzecia godzina – 4,00 zł
5. czwarta i każda następna godzina – 3,00 zł
6. Abonament mieszkańca – miesięczny – 10,00zł, półroczny 50,00zł, roczny 100,00 zł
7. Abonament dwutygodniowy – 100,00 zł
8. Abonament miesięczny – 200,00 zł
9. W strefie A zakaz lokalizowania zastrzeżonych miejsc postojowych, za wyjątkiem bezpłatnego miejsca zastrzeżonego „koperta” dla HOSPICJUM – na czas nieokreślony.
II. OBSZAR B – stawki opłaty:
1. 30 min – 1,00 zł
2. pierwsza godzina – 2,00 zł
3. każda kolejna godzina – 2,00 zł
4. Abonament mieszkańca – miesięczny – 10,00 zł, półroczny 50,00 zł, roczny 100,00 zł
5. Abonament dwutygodniowy – 75,00 zł
6. Abonament miesięczny – 150,00 zł
7. Zastrzeżone miejsce postojowe – 300,00 zł miesięcznie 24/dobę (od poniedziałku do soboty).
Opłaty mają być pobierane od poniedziałku do piątku w godzinach od 8 do 17 z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy.
Wykonane w 2012 roku na zlecenie Gminy Miasta Bochnia Parkingowe studium wykonalności poprzedzające wprowadzenie Strefy Płatnego Parkowania oraz wykonane w roku 2016 Studium Transportowe dla Miasta Bochnia wykazały, że na terenie miasta występuje bardzo niski wskaźnik rotacji wynoszący niewiele ponad 2 samochody na jedno miejsce postojowe. Zgodnie ze Studium Transportowym, w godzinach południowych parkingi w centrum miasta są zajęte średnio w około 90%. Na podstawie uzyskanych danych z pomiarów w 2016 roku widać wyraźnie, że wykorzystanie Strefy pod kątem napełnienia jest wysokie. Powyższe może być spowodowane zbyt niską opłatą za parkowanie. Celem zwiększenia dostępności miejsc parkingowych opłata powinna ulec zwiększeniu, aby wymusić rotację pojazdów. Odpowiednia stawka za godzinę parkowania powinna być wyznaczona poprzez aktualny popyt na miejsca parkingowe tak, aby utrzymywała ona stały udział 15% wolnych miejsc postojowych. Ma to na celu wyeliminowanie parkowania długoterminowego, na rzecz częstszych postojów na krótki okres czasu – czytamy w uzasadnieniu do projektu uchwały.
We wspomnianym wyżej Studium Transportowym rekomendowane było poszerzenie Strefy Płatnego Parkowania m.in. o rejon ulic Samlickiego i Windakiewicza. Zamiast nich dodano jednak ulice Oracką i Czackiego.
Jak wynika z opracowanych dokumentów, w celu zwiększenia rotacji pojazdów, zasadnym jest wprowadzenie nowych regulacji dotyczących funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania, a tym samym podniesienia stawek za parkowanie w centrum miasta. Ponadto, uchwalenie stawki za korzystanie z SPP będzie wpływać na potencjalny wybór operatora tej strefy, a w szczególności na cenę złożonej oferty – podano dalej w uzasadnieniu.
Projekty uchwał mają być poddane pod głosowanie podczas sesji rady miasta 23 lutego.