14 marca uczniowie I LO w Bochni docenili znaczenie odkrycia liczby pi, obchodząc w tę symboliczną datę DZIEŃ NAUK ŚCISŁYCH -ŚWIĘTO LICZBY PI. Było to jedno z wydarzeń towarzyszących wielkiemu jubileuszowi 200-lecia istnienia szkoły.
Nie od dzisiaj wiemy, że odkrycie liczby PI było przełomem w matematyce. Przełomem stale odkrywanym, bowiem w 2010 roku francuski informatyk Bellard obliczył tę liczbę z dokładnością sięgającą 2,7 biliona cyfr. I choć większość z nas kojarzy PI z wyliczaniem pola koła okazuje się, że jest też obecna w innych dziedzinach naszego życia. Ma swoje miejsce nie tylko w kategorii nauk ścisłych, lecz także w kulturze. Stała się tematem jednego z wierszy Wisławy Szymborskiej, duże znaczenie ma również w powieści „Kontakt” Carla Sagana. Niejednokrotnie inspirowała ludzi do bicia rekordów Guinnessa. Rajan Mahadevan zapamiętał 40000 cyfr po przecinku rozwinięcia liczby PI, zaś Daniel Tammet „wyrecytował” 22514 cyfr tej liczby w ciągu 5 godzin i 19 minut.
Również uczniowie I LO w Bochni docenili znaczenie tego odkrycia, czego dowodem jest miniony DZIEŃ NAUK ŚCISŁYCH -ŚWIĘTO LICZBY PI mające miejsce 14 marca w w/w liceum. Było to jedno z wydarzeń towarzyszących wielkiemu jubileuszowi 200-lecia istnienia szkoły.
W związku z zaproszeniem do szkoły pracowników uczelni wyższych oraz wygłoszeniem przez nich wykładów, uczniowie obecni na tym wydarzeniu mogli poczuć się jak prawdziwi studenci. Swoją obecnością zaszczycili mgr Paweł Morkisz i dr Witold Majdak, dr hab. inż. Jakub Cieślak , dr hab. Marcin Mazur oraz dr inż. arch. Piotr Langer – kiedyś uczniowie I LO w Bochni (trzej ostatni), dziś pracownicy Akademii Górniczo-Hutniczej, Uniwersytetu Jagiellońskiego i Politechniki Krakowskiej. W swoich wystąpieniach podzielili się tym, jaki wpływ i znaczenie w codziennym życiu mają przedmioty ścisłe.
Okazuje się, co może być dla niektórych zaskoczeniem, iż firma „Google” budując działanie swojej wyszukiwarki w oparciu o teorię grafów, jest obecnie warta 500 miliardów dolarów (dla porównania, jest to koszt polskiego PKB).
Ponadto, jesteśmy w stanie za pomocą metody DEEP LEARNING (z ang. głębokie uczenie), która ma swoje źródło w statystyce, wytworzyć tak zwaną sztuczną inteligencję, która w przyszłości może zaowocować zbudowaniem samo poruszającego się samochodu czy uczącego się komputera.
Mówi się także o istnieniu nie trzech, czterech czy pięciu, ale aż 500 wymiarów.
Budowę atomu można odzwierciedlić w życiu codziennym. Jeżeli standardową piłkę do gry umieszczoną na bocheńskim rynku uznać za jądro atomowe, a dwudziestogroszówkę za elektron, to nasz doświadczalny elektron porusza się wokół piłki wzdłuż okręgu o średnicy równej odległości Brzesko-Szarów.
Ważną częścią tej sesji było rozstrzygnięcie Konkursu o Tytuł Najlepszego Matematyka Powiatu Bocheńskiego (wyniki dostępne na stronie internetowej I LO), rozstrzygnięcie konkursu plastycznego „Poznaj uczonego” a także warsztaty matematyczno-fizyczno-informatyczne zorganizowane przez uczniów klas trzecich i drugich I LO dla swoich młodszych kolegów z klas pierwszych i gimnazjalistów. Tam młodzi mogli dowiedzieć się m.in. czym są fraktale, jak działa stroboskop, jak działają prawdziwe silniki, czym jest szyfr Cezara, jak na komputerze przedstawić doświadczenia fizyki elementarnej, jak ugotować wodę w strzykawce czy chociażby jak zapalić żarówkę swoją dłonią przy pomocy kuli plazmowej.
Święto miało charakter naukowy. Ale nie zabrakło też elementów rozrywkowych takich jak wykonanie przez uczniów utworu Elvisa Presley’a ”Love Me Tender” czy gościnny występ Zespołu Pieśni i Tańca Siedlecanie .