Zwycięstwo na 3 z 6 rozegranych odcinków, 25 punktów na 25 możliwych do zdobycia i niemal 30 sekund przewagi na mecie – to bilans zwycięzców V. Rajdu Ziemi Bocheńskiej – Piotra Barana i Michała Pacieja. Impreza odbyła się w dniach 2-3 czerwca.
Załoga biało-niebiesko-czarnej Hondy Civic bezapelacyjnie zwyciężyła w drugiej rundzie Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska. Do 18 punktów zdobytych w Rajdzie Zamkowym, Baran i Paciej dołożyli 25 wywalczonych dziś w Bochni i objęli prowadzenie w klasyfikacji generalnej Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska ze sporą, bo 18-punktową przewagą. Dla Wicemistrza Śląska z sezonu 2014 jest to piąty w karierze triumf w rundzie RSMŚl i pierwsze zwycięstwo w tym cyklu od 1016 dni. Poprzednio Baran z Paciejem byli najszybsi w 1. Rajdzie Oświęcimskim rozegranym w sierpniu 2014 roku.
Załoga Baran/Paciej objęła prowadzenie w klasyfikacji generalnej 5. Rajdu Ziemi Bocheńskiej już na pierwszym odcinku specjalnym i nie oddała go aż do mety na bocheńskim Rynku. Do szóstego odcinka specjalnego ich najpoważniejszymi rywalami byli Krzysztof Rybka i Michał Miklaszewski w Citroenie Saxo. Niestety na przedostatnim oesie ówcześni wiceliderzy rywalizacji wypadli z drogi, pokiereszowali swój samochód i zanotowali minutę i 21 sekund straty, co wykluczyło ich z walki o zwycięstwo w drugiej rundzie RSMŚl. Zanim to nastąpiło Rybka z Miklaszewskim wygrali OS 5, zmniejszając jednocześnie stratę do liderów do zaledwie 3,7 sekundy. Świetna i wyjątkowo skuteczna jazda Barana, w połączeniu z przygodą Rybki, a także problemami technicznymi, które trapiły Tomka Zbroję, spowodowały, że Piotr Baran przystępował do rywalizacji na finałowym odcinku specjalnym z komfortową przewagą. Lider rajdu utrzymał nerwy na wodzy i pewnie pokonał trasę próby w centrum Bochni czym przypieczętował zwycięstwo w zawodach. Dotychczasowy lider mistrzostw – Tomasz Zbroja wypadł z trasy rajdu na 4 odcinku specjalnym po tym, jak w jego Renault Clio przestało działać wspomaganie kierownicy. Załodze udało się wrócić na drogę, ale o walce o zwycięstwo czy nawet podium nie było już mowy. Życiowy wynik w 5. Rajdzie Ziemi Bocheńskiej wywalczył Maciej Sordyl (Honda Civic). Pilotowany przez Krystiana Korzeniowskiego kierowca zajął drugie miejsce. Podium uzupełnili Jerzy Smagała i Konrad Giergiel, którzy na trzecie miejsce wskoczyli rzutem na taśmę – odrabiając stratę do duetu Osiak/Kordeusz na ostatnim odcinku rajdu. Ostatecznie na mecie te dwie załogi dzieliło zaledwie 0,7 sekundy.
W klasie PPC (Puchar Peugeota i Citroena) drugie z rzędu zwycięstwo odnieśli Maciej Matysiak i Karolina Baćkowska (Citroen Saxo). Triumfatorzy tej kategorii z Rajdu Zamkowego w pokonanym polu pozostawili Mateusza Karzyńskiego z Grzegorzem Mortekiem (Peugeot 106) oraz Łukasza Godulę i Daniela Nowaka (Peugeot 106).
Klasa PCR (Puchar Cento Rally) padła łupem załogi numer 50 – Krzysztof Grzywacz/Kazimierz Gargas (Fiat Cinquecento). Zaledwie 4,5 sekundy za tym duetem uplasowali się Kajetan Tatar i Filip Kacprzyk (Fiat Seicento). Trzecia lokata przypadła Kazimierzowi Karolczakowi, któremu notatki dyktował Krzysztof Marczewski (Fiat Seicento).
Emocji i zaciętej rywalizacji nie brakowało także w klasach gość, w których ścigają się kierowcy uprawnieni do startu w zawodach wyższej rangi niż rundy RSMŚl. W kategorii gość 2WD (samochody z napędem na jedną oś) kibice obserwowali pojedynek tylnego i przedniego napędu. Tego pierwszego bronili Sławomir Strychalski i Paweł Pochroń w Nissanie 350Z. Przednionapędowym Citroenem C2 R2 Max ścigali ich Marek Bugajski i Robert Drożdż. Po dwóch pierwszych oesach liderami byli Strychalski z Pochroniem, ale na kolejnych próbach Bugajski mocno podkręcił tempo i ostatecznie zwyciężył w klasie z przewagą ponad 30 sekund. Trzecie miejsce, za Strychalskim i Pochroniem, zajęli Bolek i Gaś – triumfatorzy klasy gość 2WD z Rajdu Zamkowego. Co ciekawe, Bugajski i Drożdż okazali się także najszybszą załogą całego rajdu. Ten duet pokonał wszystkie odcinki specjalne w czasie krótszym niż wszystkie pozostałe załogi, nawet te w znacznie mocniejszych samochodach z napędem na 4 koła.
Zwycięstwo w klasie gość 4WD zapisali na swoje konto Wiesław Ingram z Magdaleną Lukas-Jurkowską (Subaru Impreza STi). 15 sekund za tym duetem finiszowali Tomasz Kuciński i Tomasz Gołębiewski (Mitsubishi Lancer Evo X), a 19,8 sekundy do zwycięzców stracili Maciej Lubiak z Tomaszem Borko – trzeci w tej klasie.
W pozostałych klasach pierwsze miejsca zajęli: „Pan Jarek” i Szymon Gospodarczyk (Łada 2105 VTFS, klasa RO Open 2WD), Janusz Han/Dariusz Han (Subaru Impreza, klasa RO Open N) oraz Tomasz Wróblewski/Radosław Banach (Peugeot 208 R2, klasa RO R). 5. Rajd Ziemi Bocheńskiej ukończyły 52 z 72 zgłoszonych załóg.
Następną rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska będzie legendarny Rajd Wisły. 63. edycja tych zawodów jest zaplanowana na 22-23 września.
5. Rajd Ziemi Bocheńskiej im. Janusza Kuliga jest współfinansowany z budżetu miasta Bochnia, budżetu powiatu bocheńskiego oraz z budżetu Województwa Śląskiego. Głównym sponsorem zawodów jest firma Karcher. Patronat medialny nad imprezą objęły m.in. RMF Maxxx, Bochnianin.pl, Rajdy24.pl, TVP Katowice, Dziennik Zachodni, NaszeMiasto.pl.
Wypowiedzi kierowców po 5. Rajdzie Ziemi Bocheńskiej:
Piotr Baran (1. miejsce w klasyfikacji generalnej): – Jesteśmy bardzo zadowoleni! Przyznam, że nie spodziewaliśmy się takiego wyniku. Ostatnie odcinki jechaliśmy z głową, kontrolując wyniki i patrząc na czasy konkurencji. Dostaliśmy od nich mały prezent i na koniec mieliśmy już komfortową przewagę. Mimo tego byliśmy trochę spięci przed kończącym rywalizację miejskim oesem w centrum Bochni. Tego typu próby to chytre, zdradliwe odcinki, na których można więcej stracić niż zyskać. Końcówkę pojechaliśmy już naprawdę ostrożnie. Rajd nam się podobał, szczególnie jego trasa. Bardzo techniczne oesy, wymagające dobrego opisu… Na koniec chciałbym zadedykować ten sukces Hołkowi (Michałowi Grudzińskiemu – pilotowi, który uległ poważnemu wypadkowi podczas Rajdu Gdańsk) – wracaj do zdrowia!
Maciej Sordyl (2. miejsce w klasyfikacji generalnej): – Czwarty raz jechałem ten rajd. Dwa poprzednie starty były niezłe, ale cały czas liczyłem na więcej. Drugie miejsce w generalce to jest chyba mój życiowy wynik. Odcinek Kamionna był dla nas wielkim wyzwaniem – bałem się tych spadań, w zeszłym roku chyba było tam trochę wolniej. Niepokoił nas też nawrót z przejazdem przez wodę, nie wiedzieliśmy co tam może się wydarzyć. Ale wszystko ułożyło nam się dobrze i nie mieliśmy większych problemów.
Jerzy Smagała (3. miejsce w klasyfikacji generalnej): – Zaprocentowało porządne zapoznanie i dobry opis trasy. Te odcinki wymagały wczoraj rzetelnej pracy, ale dzisiaj mieliśmy z tego wielką satysfakcję. No i przekładało się to na czasy – mogliśmy pojechać tak, jak to powinno być zrobione. Przejechanie rajdu zgodnie z tym opisem, dokładnie tak jak to sobie wypracowaliśmy było sporym wyzwaniem, ale jak widać to się udało.
Maciej Matysiak (1. miejsce w klasyfikacji PPC): – Nie ukrywam, że tego rajdu się mocno bałem. Bochnia to najtrudniejszy, najbardziej wymagający rajd w sezonie. Stoczyliśmy piękną walkę z Mateuszem Karzyńskim i Łukaszem Godulą. Przed ostatnim oesem mieliśmy tylko 3 s. przewagi nad Mateuszem i musieliśmy trzymać ciśnienie do samego końca. Ale udało się i mamy wymarzone rozpoczęcie sezonu: wygrana w Zamkowym, wygrana tutaj…
Krzysztof Grzywacz (1. miejsce w klasyfikacji PCR): – Po raz pierwszy zrobiliśmy taki pełny, bogaty opis trasy i to zadziałało. Mieliśmy też świetnie przygotowany samochód, tu musimy podziękować chłopakom z Rally Project, którzy mocno nam pomogli ogarnąć samochód. Udało nam się dojechać, choć musieliśmy walczyć do samego końca.
Marek Bugajski (1. miejsce w klasyfikacji Gość 2WD): – Mamy powody do zadowolenia! Wyniki trochę nas zaskoczyły. Udało nam się wygrać jeden odcinek specjalny, potem drugi i na końcu okazało się, że wygraliśmy cały rajd. Ale nie było łatwo. Po tak długiej przerwie w startach, na pierwszej pętli miałem trudności, żeby się odnaleźć, ale na kolejnych oesach było już lepiej. Nasz Citroen nie jest już tak konkurencyjny jak Peugeoty 208 R2 z którymi rywalizujemy, ale na kolejnych rajdach także będziemy się starać pojechać jak najlepiej i wydobyć z naszego auta wszystko, co się da.
Maciej Lubiak (3. miejsce w klasie Gość 4WD): – Ten start był mi bardzo potrzebny i cieszę się, że wpadliśmy na taki pomysł. Nawet sobie nie wyobrażam co by się działo, gdybyśmy tak z marszu pojechali na Rajd Rzeszowski. Dziękuję mojemu pilotowi, który zdzierżył wszystkie moje wpadki, bo kilka się zdarzyło: czasem było za wolno, czasem za szybko. Ale ogólnie jestem zadowolony. Bardzo fajna impreza – prawdziwe oesy, kręto, ślisko, bojowa atmosfera… Przed pierwszym odcinkiem czułem ogromny stres. Myślałem o nim już od tygodni. To tak jak pierwsza walka, czy pierwszy mecz po przerwie – trzeba go po prostu przetrwać. Ale udało się, jechaliśmy bezpiecznie i „po czarnym” jak mawia Maciej Wisławski. Teraz czas na przygotowania do Rajdu Rzeszowskiego. Będziemy na spokojnie testować, szukać nowych ustawień, prędkości i optymalnego toru jazdy.
Oficjalna klasyfikacja końcowa Rajdu Ziemi Bocheńskiej 2017 – 2. rundy RSMŚl. 2017:
1. Baran/Paciej (Honda Civic) 25:59,30 s.
2. Sordyl/Korzeniowski (Honda Civic) +29,2 s.
3. Smagała/Giergiel (Honda Civic) +44,9 s.
4. Osiak/Kordeusz (Honda Civic) + 45,6 s.
5. Żarłok/Piertuszka (Honda Civic) +55,0 s.
6. Matysiak/Baćkowska (Citroen Saxo) +1:04,5 s
7. Gołek/Spentany (Renault Clio) +1:06,1 s.
8. Pławecki/Trojanowski (Honda Civic) +1:07,3 s.
9. Rybka/Miklaszewski (Citroen Saxo) +1:10,3 s.
10. Karzyński/Mortek (Peugeot 106) +1:10,5 s.
Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Śląska po Rajdzie Ziemi Bocheńskiej:
1. Baran/Paciej (Honda Civic) 43 pkt.
2. Zbroja/Kokoszka (Renault Clio) 25 pkt.
3. Żarłok/Piertuszka (Honda Civic) 22 pkt.
4. Smagała/Giergiel (Honda Civic) 21 pkt.
5. Sordyl/Korzeniowski (Honda Civic) 18 pkt.
6. Matysiak/Baćkowska (Citroen Saxo) 16 pkt.
7. Grela (Honda Civic) 15 pkt.
8. Osiak/Kordeusz (Honda Civic) 12 pkt.
9. Marek/Szczęsny (Honda Civic) 10 pkt.
10. Gołek/Spentany (Renault Clio) 6 pkt.
Zwycięzcy odcinków specjalnych:
OS 1 (Lipnica Murowana): Piotr Baran
OS 2 (Kamionna): wolny przejazd
OS 3 (Lipnica Murowana): Piotr Baran
OS 4 (Kamionna): Piotr Baran
OS 5 (Lipnica Murowana): Krzysztof Rybka
OS 6 (Kamionna): Tomasz Zbroja
OS7 (Bochnia): Krzysztof Rybka
Średnia prędkość zwycięzcy rajdu: 82,4 km/h
Łączny dystans: 7 odcinków specjalnych (wolny przejazd na OS2): 35,68 km
Zwycięzcy klas:
RO 1: Maciej Sordyl (Honda Civic)
RO 2: Piotr Baran (Honda Civic)
PPC: Maciej Matysiak (Citroen Saxo)
PCR: Krzysztof Grzywacz (Fiat Cinquecento)
Gość 2WD: Marek Bugajski (Citroen C2 R2)
Gość 4WD: Wiesław Ingram (Subaru Impreza)
RO Open N: Janusz Han (Mitsubishi Lancer Evo)
RO Open 2WD: “Pan Jarek” (Łada VTFS)
RO R: Tomasz Wróblewski (Peugeot 208 R2)
Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Śląska – informacje:
Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Śląska 2017 dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Śląskiego, a honorowy patronat nad cyklem objął Marszałek Województwa Śląskiego. Kalendarz mistrzostw tworzy pięć rund, w których zawodnicy ścigają się po asfaltowych odcinkach specjalnych:
• Rajd Zamkowy – 20-21 maja, Będzin;
• Rajd Ziemi Bocheńskiej – 2-3 czerwca, Bochnia;
• Rajd Wisły – 22-23 września, Wisła;
• Rajd Śląska – 14-15 października, Mikołów;
• Rajd Barbórka Cieszyńska – 17-18 listopada, Cieszyn.