Niedziela: Orkiestra Akademii Beethovenowskiej w Sobolowie

Utwory polskich kompozytorów – Karola Kurpińskiego i Feliksa Nowowiejskiego – w zderzeniu z popularną Symfonią „Szkocką” Feliksa Mendelssohna zabrzmią 24 września podczas kolejnej odsłony cyklu „Jeszcze polska muzyka”. Tym razem w urokliwym kościele pw. Wszystkich Świętych w Sobolowie. WSTĘP WOLNY.

Cykl „Jeszcze polska muzyka…” to autorskie przedsięwzięcie Orkiestry Akademii Beethovenowskiej – jednego z czołowych polskich zespołów symfonicznych młodego pokolenia. Koncerty pod tym szyldem organizowane są od ośmiu lat na terenie całego kraju, także w miejscach, w których na co dzień dostęp do granej na żywo na najwyższym poziomie muzyki klasycznej jest utrudniony. Ich celem jest propagowanie polskiej klasyki jako elementu tożsamości narodowej. Polska muzyka symfoniczna (często są to utwory niesłusznie zapomniane, które dzięki koncertowym wykonaniom otrzymują „nowe życie”) prezentowana jest zawsze w kontekście arcydzieł muzyki europejskiej, co z jednej strony pozwala docenić jej wysoki poziom, z drugiej zaś uchwycić oryginalność, wyjątkowość.

Nie inaczej będzie tym razem. W programie koncertu, który odbędzie się 24 września o godz. 12.00 w kościele pw. Wszystkich Świętych w Sobolowie zabrzmią: Uwertura do opery „Pałac Lucypera” Karola Kurpińskiego, „Śmierć Ellenai” op. 32 Feliksa Nowowiejskiego oraz III Symfonia a-moll „Szkocka” op. 56 Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego. Zespołem dyrygować będzie Adam Banaszak.

WSTĘP WOLNY!

***
Orkiestra Akademii Beethovenowskiej

Początki działalności OAB to rok 2003 i sukcesy na 53. festiwalu Jünger Künstler Bayreuth. Przełomowy okazał się jednak rok 2005, gdy Orkiestra Akademii Beethovenowskiej zedebiutowała – na zaproszenie Elżbiety Pendereckiej – podczas IX Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie. Bardzo wysoko oceniony przez krytykę i widzów występ zaowocował licznymi zaproszeniami do udziału w prestiżowych festiwalach w kraju i za granicą.

Dziś Orkiestra Akademii Beethovenowskiej współpracuje z najwybitniejszymi dyrygentami, kompozytorami i solistami. Krzysztof Penderecki, Gabriel Chmura, Michał Dworzyński, Wolfgang Seeliger, Łukasz Borowicz, Cristiano Vasquez, Michał Klauza, Piotr Sułkowski, Paweł Przytocki, Steven Isserlis, Krzysztof Jabłoński, Aleksandra Kurzak, Łukasz Długosz, Małgorzata Walewska, Aleksander Kobrin, Wibi Soerjadi, Thomas Quasthoff, Konstantin Scherbakov, Ingolf Wunder, Christian Lindberg, Oystein Baadsvik, Szymon Nehring, Kevin Kenner, Bartosz Koziak, So-Ock Kim, Iwona Sobotka, Rafał Bartmiński… – wszyscy oni zdecydowali się na skrzyżowanie swych dróg artystycznych z muzykami OAB, podkreślając tym samym muzyczną wartość orkiestry.

OAB ma oczywiście w repertuarze nie tylko klasykę, którą regularnie nagrywa dla renomowanej oficyny wydawniczej EMI London KPM. Sięga też z sukcesem po przeboje muzyki rozrywkowej czy filmowej. Nagrywała ścieżki dźwiękowe do filmów wytwórni Warner Bros i Monolith, współpracowała też z kompozytorami Hansem Zimmerem, Elliotem Goldenthalem, Michałem Lorencem i Janem A. P. Kaczmarkiem. W sumie wydała dotychczas siedemnaście płyt (między innymi dla wytwórni DUX Poland, Centaur Reccord USA, Le Foxx Music), wśród których jest też platynowy album „Siedem Pieśni Marii” (Universal Music Polska), sprzedany w nakładzie ponad 300 tysięcy egzemplarzy.

OAB z powodzeniem realizuje też projekty edukacyjne, adresowane do najmłodszych melomanów. Przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz lokalnych samorządów orkiestra zagrała kilkadziesiąt koncertów w cyklach: „Bolek i Lolek symfonicznie”, „Bajkowe Melodie”, „Ptasie plotki czyli rzecz o muzyce”, a na zaproszenie Krakowskiego Biura Festiwalowego zainaugurowała otwarcie Hali Tauron Areny dla 16 tysięcy najmłodszych widzów w produkcji „Pixar in concert”.

Zespół gościł na słynnych scenach koncertowych Europy i świata, w tym Alte Oper Frankfurt, wiedeńskiej Musikverein, Great Hall of People w Pekinie, Xinhai Concert Hall, Sanat Concert Hall w Stambule czy Konzerthaus w Berlinie. Regularnie występuje na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, Festiwalu Muzyki Polskiej w Moskwie, Last Night of the Proms in Cracow oraz Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, podczas którego w 2014 roku miał zaszczyt uświetnić spektakularną Międzynarodową Galę 100-lecia Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, Autorów i Wydawców (ASCAP). W maju 2017 roku Orkiestra Akademii Beethovenowskiej ponownie wzięła udział w Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, tym razem koncertując podczas uroczystej gali jubileuszowej 10-lecia tego wydarzenia. W sierpniu tego roku dwukrotnie wystąpiła zaś na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Chopin i jego Europa w Warszawie towarzysząc podczas koncertu inauguracyjnego i finałowego takim gwiazdom pianistyki jak Garrick Ohlsson czy Jan Lisiecki.

Obecnie Orkiestra Akademii Beethovenowskiej realizuje 8. już edycję autorskiego cyklu „Jeszcze polska muzyka…”.
Zespołem od początku kieruje Marcin Klejdysz, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Od listopada 2013 r., na zaproszenie artystów OAB funkcję Pierwszego Dyrygenta objął maestro Jacek Kaspszyk.

Cykl „Jeszcze polska muzyka…” realizowany jest pod patronatem Województwa Małopolskiego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Szczegóły:

www.oab.com.pl

www.facebook.com/BeethovenAcademyOrchestra

fot. materiały prasowe