Trasa tzw. sądeczanki budzi sprzeciw mieszkańców Bocheńszczyzny. Pierwotnie droga w ogóle nie miała dotykać tych terenów, od października jednak rozważany jest nowy wariant (KS.01), biegnący tuż obok Wiśnicko-Lipnickiego Parku Krajobrazowego.
Konsekwencji budowy drogi obawiają się m.in. mieszkańcy Chronowa w gminie Nowy Wiśnicz. Będzie ogromny ruch i dużo samochodów. Są tu osuwiska, w związku z tym planowane są 300-metrowe estakady i tunel pod Rezerwatem Przyrody Bukowiec o długości prawie 2 km. Próbuje nam się wmówić, że to nie wpłynie w żaden sposób na przyrodę. Według projektantów, wariant KS.01, przeciwko któremu protestujemy, jest trzy razy droższy niż wariant zielony, prowadzony wschodnią częścią gminy Gnojnik – argumentują mieszkańcy Chronowa.
Budowy drogi w proponowanej lokalizacji boją się m.in. właściciele winnicy w Chronowie. Droga przebiegałaby 300 metrów od winnicy. Nie są to „sprzyjające warunki przyrody” dla gospodarstwa agroturystycznego i kontemplacji natury przy lampce wina – czytamy na stronie społecznościowej winnicy. Jej właściciele zbierają podpisy w petycji internetowej. Podpisało ją ponad 300 osób – patrz TUTAJ.
Moi goście przyjeżdżają do winnicy, zachwycają się widokami, ciszą, rozgwieżdżonym nocą niebem. To są walory, których nie powinno się niszczyć. Dla mnie powstanie tej drogi w wariancie KS.01 to jest koniec – uważa pani Anna.
Burmistrz Nowego Wiśnicza wystosowała 4-stronicowe stanowisko, w którym protestuje przeciwko wariantowi Sądeczanki graniczącemu od wschodu z Wiśnicko-Lipnickim Parkiem Krajobrazowym i proponuje inne rozwiązanie. Małgorzata Więckowska uważa, że droga jest bardzo potrzebna, ale sprzeciwia się sytuowaniu jej tak blisko Wiśnicko-Lipnickiego Parku Krajobrazowego. Jej położenie zaproponowane w ostatnim czasie przez projektantów przybliża trasę w ten sposób, że zakres jej oddziaływania dotyka granicą parku krajobrazowego oraz granic gminy, a w tym przypadku miejscowości Chronów. Przejeżdżające z dużą prędkością samochody będą powodować hałas i spaliny, co będzie oddziaływało na park krajobrazowy, który został przecież ustanowiony w celu ochrony przyrody – mówi burmistrz Wiśnicza. Faktem jest, że droga nie wchodzi wprost w teren parku krajobrazowego, nie ma on jednak tzw. otuliny. Traktowani jesteśmy trochę tak, jakbyśmy nie mieli prawa głosu, natomiast cała uciążliwość tej drogi, związana z hałasem i spalinami, będzie dla nas bardzo odczuwalna – dodaje.
Małgorzata Więckowska dostrzega jeden korzystny aspekt „sądeczanki” nieopodal Chronowa: byłby to zjazd do tej miejscowości. Głosy mieszkańców Chronowa są tu jednak podzielone. Są tacy, którzy chcieliby zjazdu, ale są również osoby, których zdaniem wystarczą dwa planowane zjazdy: z drogi od Uszwi w kierunku Wiśnicza oraz z drogi w rejonie Gosprzydowej.
Sprzeciwiam się trasie, którą przedstawiono nam ostatnio. Z rozmów z projektantami wynika, że jest to teraz korytarz preferowany, dlatego pozwoliłam sobie na takie stanowisko. Zaproponowałam przesunięcie tej drogi o około pół kilometra od granicy w stronę Gnojnika, taki wariant był w pierwszej wersji jako wariant K1 – dodaje burmistrz Nowego Wiśnicza.
Małgorzata Więckowska przyznaje, że miała niewiele czasu na przygotowanie stanowiska. Pierwsze spotkanie z projektantami w Wiśniczu odbyło się 26 października i sprawa toczy się od 26 października, nie ma jeszcze miesiąca. Musieliśmy szybko odpowiedzieć, więc odpowiedziałam, ale konsultacje z mieszkańcami jeszcze się nie zakończyły.
Wariant, wskazywany przez projektantów, musi jeszcze zaopiniować Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Zapewne weźmie ona pod uwagę stanowisko mieszkańców i samorządu lokalnego, a także fakt istnienia parku krajobrazowego i obszaru Natura 2000. Ograniczenia parku i Natury 2000 na mieszkańców i na nas, włodarzy, nakładają bardzo wiele ograniczeń. Liczymy, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska poprze nasze stanowisko – mówi burmistrz.
Zobacz również:
1. Stanowisko Burmistrza Nowego Wiśnicza w sprawie przebiegu projektowanej drogi DK75 względem granic gminy Nowy Wiśnicz, w związku z przygotowywanym studium korytarzowym – TUTAJ.
2. Plan orientacyjny korytarzy KS (skala 1:25 000) – na dzień 30 października – TUTAJ.