Jak smog wpływa na mózg? „Szukamy dzieci z ADHD i podejrzeniem ADHD do projektu badawczego”

Instytut Psychologii i Instytut Psychologii Stosowanej UJ realizują projekt badawczy NeuroSmog, mający na celu ustalenie związku pomiędzy zanieczyszczeniem powietrza a trudnościami w koncentracji uwagi, funkcjonowaniem pamięci, trudnościami w zachowaniu i ewentualnymi zmianami w funkcjonowaniu mózgu u dzieci w wieku szkolnym.

Co badamy?

Niewiele wiemy o przyczynach i rozwoju ADHD oraz o możliwościach jego zapobiegania. Według naukowców, smog może negatywnie wpływać na koncentrację, uwagę, pamięć, emocje i zachowanie u dzieci. Celem naszego zespołu jest zbadanie czy smog wpływa na rozwój zaburzeń zachowania u dzieci i czy efekty związane ze smogiem widać też w mózgu.

Kogo szukamy?

Szukamy dzieci z Bochni w wieku 10-13, ze wstępną diagnozą lub obserwacją w kierunku ADHD ze strony lekarza psychiatry lub lekarza  neurologa lub lekarza pediatry lub psychologa/ pedagoga szkolnego.

Jakie są korzyści dla dziecka i rodziców?

Poprzez udział w naszym projekcie dzieci zostaną poddane kompleksowym badaniom psychologicznym z zakresu uwagi, intelektu, funkcjonowania emocjonalnego i społecznego. Opinia uzyskana z badań może być przydatna do projektowania interwencji i planowania leczenia dla dziecka. Mogą one pomóc nauczycielom oraz rodzicom w skutecznym wspieraniu ich w codziennym funkcjonowaniu.

Zapraszamy rodziców do zgłoszeń:

Marta Knapińska-Chłodnicka 783971250

Dominika Karlak: 694904502

Katarzyna Guguła 608861665

Więcej informacji:

Oficjalna strona projektu:

https://neurosmog.psychologia.uj.edu.pl/

 Wystąpienie dyrektora projektu w telewizji:

https://pytanienasniadanie.tvp.pl/45321839/smog-powoduje-dysleksje-i-adhd-u-dzieci?fbclid=IwAR1sNhKaPjMAlVxGKjHsb_yOl8ApJJdw_ysJg1HmOIQuIqgDHGKf2xIltW4

 Film opowiadający o projekcie:

https://www.youtube.com/watch?v=dZtpkB51uHc&t=3s