„W 2010 roku z miejskiego budżetu na utworzenie firmy wyłożono 4 razy więcej środków niż w latach poprzednich, kiedy dopłacano do „starego”, wspólnego RPK” – pisze w przesłanym do redakcji mojaBochnia.pl oświadczeniu Jerzy Lysy.
Oświadczenie
Aktualnie analizowana jest przez Związek Komunalny ds. Komunikacji Miejskiej Rejonu Bocheńskiego propozycja RPK o zawieszeniu linii nr 1, która dubluje się z linią obsługiwaną przez miejskiego przewoźnika – BZUK. Jednak ostateczne ustalenia nastąpią po decyzji samorządów Miasta Bochni, Gminy Bochnia oraz Miasta i Gminy Nowy Wiśnicz w sprawie połączenia dwóch przedsiębiorstw komunikacyjnych.
Ponowne połączenie obu firm jest na tyle istotne, że urzędujący obecnie burmistrz zaliczył tę sprawę do najważniejszych w jego kadencji. Powszechnie wiadomo, że stworzenie przez poprzedniego Burmistrza i Radę Miejską nowego przedsiębiorstwa komunikacyjnego przyniosło Bochni szereg negatywnych skutków – w 2010 roku z miejskiego budżetu na utworzenie firmy wyłożono 4 razy więcej środków niż w latach poprzednich, kiedy dopłacano do „starego”, wspólnego RPK. Również trasy autobusowe nowego przedsiębiorstwa wywołują wiele kontrowersji, gdyż mieszkańcy peryferyjnych dzielnic Bochni muszą dojeżdżać do centrum znacznie dłuższą trasą. Często zdarzają się przypadki, że pasażerowie obu przedsiębiorstw kupują złe bilety, a w konsekwencji zmuszeni są płacić wysokie kary.
Gwoli ścisłości należy odnotować, że niedawno samorząd Miasta Bochni (podobnie jak w roku ubiegłym – Gminy Rzezawa) przegrał proces ze Związkiem Komunalnym RPK, w wyniku czego obydwa samorządy musiały wpłacić około pół miliona złotych za wykonane usługi komunikacyjne. Fakty te świadczą, że decyzja o podziale firmy była błędna, pochopna i kosztowna.
Warto podkreślić, że miejskie przedsiębiorstwo otrzymuje od swoich podatników (mieszkańców Bochni) 3,95 zł za 1 kilometr przejechanej trasy – bez względu na liczbę pasażerów. Natomiast „stare” RPK utrzymuje się uzyskując dotację 1,80 zł/km (faktyczne koszty RPK wynoszą 2,65 zł/km). Tak więc, przede wszystkim w interesie samorządu i mieszkańców miasta Bochni jest rychłe połączenie obu firm przewozowych. Propozycja zawieszenia linii nr 1 to zielone światło ze strony firmy RPK i jej właścicieli.
/-/ Jerzy Lysy
Przewodniczący Zgromadzenia Wspólników
/-/ Lucjan Zapała
Prezes RPK sp. z o.o.
Bochnia, 23.03.2011 r.