Zespół Szkół Gminnych w Gawłowie uzyskał w marcu tytuł Szkoły Odkrywców Talentów. Dodatkowo placówka otrzymała od Minister Edukacji Narodowej, Katarzyny Hall, list gratulacyjny wraz ze specjalną tablicą, którą 20 marca zamocowano na budynku szkoły.
Od ponad dziesięciu lat szkoła realizuje wiele zadań i projektów, w ramach których stara się pomóc uczniom w celu poznania ich własnych możliwości i predyspozycji. Stąd niezbędne jest podjęcie szerokich działań wypracowanych przez szkołę, m.in. prowadzenie szkolnego chóru Cantabile i zespołu muzycznego Scholband G, warsztatów teatralnych Melpomena, koła fizyczno-astronomicznego Feniks, zespołu sportowo-tanecznego Silver, klubu Mondey Club, klubu Nikodem oraz realizacja wielu projektów Socrates Comenius, English Teaching, „Nasz region – nasza tożsamość”- Kraków, Janko Muzykant, Młodzieżowe Centrum Multimedialne -Multimedialna Szkoła, Dobry start kluczem do przyszłości.
Talentami, a właściwie „diamencikami” Zespołu Szkół Gminnych w Gawłowie są uczniowie, którzy osiągają zaszczytne laury nie tylko w Polsce, ale również za granicą. Wśród nich są:
– Olga Karnas – stypendystka szkoły UWC, The Mahindra United World College w Indiach. Dziś przygotowuje się tam do międzynarodowej matury International Baccalaureate;
– Piotr Madej – stypendysta Małopolskiego Centrum Przedsiębiorczości. W czasie nauki w gimnazjum (2006-09) trzykrotnie zdobył tytuł laureata Małopolskiego Konkursu Wiedzy Ogólnej – „W.W. – Wiem Więcej”, a ponadto został finalistą Małopolskiego Konkursu Języka Polskiego i Małopolskiego Konkursu Biologicznego. Obecnie jest uczniem I Liceum Ogólnokształcącego w Bochni;
– Paweł Pietak – piłkarz ręczny, skrzydłowy AS-BAU Śląska Wrocław, zawodnik, szczypiornista występował w drużynie Focus Park-Kiper Piotrków Trybunalski. Były gracz BKS-u Bochnia.
Szkoła w Gawłowie na zawsze pozostanie dla mnie miejscem szczególnym. Po pierwsze, spędziłam tam łącznie aż 9 lat, począwszy od pierwszych lat nauki, aż do ukończenia gimnazjum. Dzięki indywidualnemu podejściu do ucznia oraz szerokiej gamie zajęć dodatkowych miałam okazję odkrywać i rozwijać zarówno swoje pasje, jak i pogłębiać wiedzę z przedmiotów, którymi się interesowałam. W mojej szkole, chociaż nie było to wówczas wymagane w programie nauczania, obowiązkowe były dwa języki obce: język niemiecki oraz język angielski, co zaszczepiło we mnie chęć poznawania świata i różnych kultur, w czym zdecydowanie pomogły projekty takie jak dni języków obcych czy przedstawienia bożonarodzeniowe po angielsku przygotowywane na dodatkowych zajęciach. Ponadto szkoła zorganizowała nieobowiązkowe zajęcia z języka francuskiego, na które uczęszczałam 5 lat oraz języka rosyjskiego, którego uczyłam się przez rok. Kończąc gimnazjum znałam trzy języki obce na poziomie komunikatywnym – mówi Olga Karnas, uczennica ZSG w Gawłowie w latach 2000-2009.
Mogłoby się wydawać, że uczniowie z niewielkich, wiejskich szkół mają niewielkie szanse na wyjazd na zagraniczne stypendium, wymianę międzynarodową czy rozwój zainteresowań. Swoją postawą i zaangażowaniem pracownicy i uczniowie ZSG Gawłów niejednokrotnie potwierdzili jak stereotypowe jest takie podejście do szkolnictwa w małych, prowincjonalnych miejscowościach. Dziś wiem, że dzięki ambicji, własnej pracy i wsparcia nauczycieli można zajść daleko bez względu na to, skąd się pochodzi – dodaje Olga.