Wiesław Ochman w Bochni. W sprzedaży bilety na koncert noworoczny

Utwory musicalowe, a także znane i lubiane przeboje muzyki filmowej – to program kolejnego koncertu noworocznego, jaki Miejski Dom Kultury planuje na koniec stycznia 2012. Szczegóły poniżej.

Koncert odbędzie się w Hali Widowiskowo Sportowej w Bochni 29 stycznia 2012 roku o godzinie 16:00 w Hali Widowiskowo – Sportowej. Poprowadzi go światowej sławy artysta Wiesław Ochman, a podczas koncertu wystąpi dyrygent Tomasz Chmiel, Chór i Orkiestra Symfoniczna Krakowskiej Młodej Filharmonii, Chór Salt Singers oraz znakomite solistki Aleksandra Stokłosa i Renata Dobosz.

Bilety w cenie: 70 zł. (do 31.12.2011r.) oraz 100 zł. (od 01.01.2012r.) do nabycia w sekretariacie Miejskiego Domu Kultury, czynnym od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8:00 do 16:00.

Wiesław Ochman – śpiewak operowy (tenor liryczny), artysta malarz, reżyser, propagator polskiej sztuki w świecie, Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej im S. Staszica w Krakowie. Naukę śpiewu pobierał u Gustawa Serafina i Marii Szłapak. Najpierw związany z Operą w Bytomiu, następnie z Operą w Krakowie i Teatrem Wielkim w Warszawie.

Ważniejsze role: Jontek – Halka S. Moniuszko; Arrigo – Nieszpory sycylijskie G. Verdi; Rudolf – Cyganeria G. Puccini; Nadir – Poławiacze pereł – G. Bizet; Don Jose – Carmen – G. Bizet; Książe – Rigoletto – G. Verdi; Cania – Pajace – R. Leoncavallo; Cavaradossi – Tosca – G. Puccini. Leński – Eugeniusz Oniegin – P Czajkowski; rola tytułowa w Idomeneo W. A. Mozart; Edgar – Łucja z Lammermooru – Donizetti; Dymitr Samozwaniec – Borys Godunow M. Musorgski; Turiddu – Rycerskość wieśniacza – P. Mascani.

Wiesław Ochman jest również reżyserem operowym. Wystawił m.in. w Operze Bytomskiej Don Giovanniego Mozarta, Traviattę Verdiego, Borysa Godunowa M. Musorgskiego. Jest jednym z największych śpiewaków operowych XX wieku, występował na największych scenach operowych na świecie m.in. w Berlinie, Monachium, Hamburgu, Salzburgu, Paryżu, Wiedniu, San Francisco, Moskwie, Buenos Aires, Rzymie, Madrycie, Nowym Jorku (Metropolitan Opera) i Mediolanie (La Scala).

Pracował z najwybitniejszymi dyrygentami m.in. z Herbertem von Karajanem, Claudio Abbado, Jonem Pritchardem. Jest też wielki propagator polskiej sztuki operowej w świecie m.in. muzyki Moniuszki, Paderewskiego, Żeleńskiego. Zajmuje się działalnością charytatywną. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród krajowych i zagranicznych. W 2008 otrzymał doktorat honoris causa AGH w Krakowie.

Aleksandra Stokłosa
– solistka Opery Ślaskiej w Bytomiu. W roku 1994 rozpoczęła współpracę z Teatrem Muzycznym w Gliwicach gdzie występowała w głównych partiach, w operetkach: „Zamek na Czorsztynie” K. Kurpińskiego (Wanda), “Boccaccio” F. von Suppe (Fiametta), “Kraina Uśmiechu“ F. Lehara (Liza), „Ptasznik z Tyrolu” K. Zellera (Krysia), „Wesoła Wdówka” F. Lehara (Hanna) oraz w Galach Operetkowych.

W grudniu 1997r. wystąpiła na Koncercie Sylwestrowym w Operze Śląskiej wraz z Wiesławem Ochmanem, co zaowocowało dalszymi wspólnymi występami. Artystka uczestniczyła wielokrotnie w Kursach Interpretacji Muzyki Oratoryjno-Kantatowej w ramach Festiwalu „Wratislavia – Cantans”, co wzbogaciło jej repertuar o muzykę oratoryjną wykonywaną na koncertach (m.in.”Mesjasz” G.F. Haendla, „Msza Koronacyjna” W.A. Mozarta, „Te Deum” A. Brucknera).

W repertuarze artystki znajduje się także muzyka kameralna (m.in. recitale pieśni S. Rachmaninowa, P. Czajkowskiego) i symfoniczna. Artystka występowała w Belgii, Słowacji, na Węgrzech, we Włoszech, w Niemczech, w Stanach Zjednoczonych (Houston 1998r., Nowy Jork 2000r. 2001r.2006r., Waszyngton 2006r.), Kanadzie (Toronto 2000r. 2003r.), Wielkiej Brytanii (Londyn 2007r.).

W lutym 2007r. zaśpiewała przedstawienie premierowe w szczecińskiej Operze na Zamku w partii Hrabiny w „Weselu Figara” W.A. Mozarta i z tą partią występowała w Holandii. Współpracuje także z Operą Bałtycką w Gdańsku. W roku 2007r. nawiązała również współpracę z Mazowieckim Teatrem Muzycznym Operetka gdzie występowała w koncertach poświęconych pamięci Jana Kiepury oraz w „Zemście Nietoperza”. Temperament oraz predyspozycje aktorskie pozwalają Aleksandrze Stokłosie na wykonywanie partii o charakterze lirycznym jak i dramatycznym.

Renata Dobosz – absolwentka Akademii Muzycznej we Wrocławiu, wydziału Wokalno-Aktorskiego w klasie śpiewu solowego prof. Agaty Młynarskiej Klonowskiej. Ukończyła również z wyróżnieniem 2-letnie Wokalne Mistrzowskie Studia Podyplomowe o specjalizacji operowej.

Podczas studiów prowadziła działalność koncertową, operową i oratoryjną w Polsce i za granicą, nagrywała dla radia i telewizji m.in. Rzeszów, Wrocław, Warszawa. Była finalistką 2 Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Haliny Halskiej, brała też udział w 37 Międzynarodowym Festiwalu Wratislavia Cantans.

Również podczas studiów śpiewała jako solistka w operach: Suor Angelica G.Puccini, Il matrimonio segreto D.Cimarosa, Włoszka w Algierze G.Rossini, Czarodziejski flet W.A.Mozart. Po studiach nagrała płytę z muzyką sakralną ”Ave Maria”. W roku 2003 zadebiutowała w Operze Śląskiej w Bytomiu partią Jadwigi w Strasznym dworze St.Moniuszki. W maju tego roku otrzymała Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii Najlepsza Śpiewaczka.

Artystka ma w dorobku scenicznym partie: Carmen w Carmen G.Bizeta, Maryna w Borysie Godunowie M.Musorgskiego, Jadwiga w Strasznym dworze St.Moniuszki, Fenena w Nabucco G.Verdiego, Suzuki w Madama Butterfly G. Pucciniego, Magdalena w Rigoletto G. Verdiego, Fidalma w Il matrimonio segreto D. Cimarosy, 3 Dama w Czarodziejskim flecie W.A.Mozarta, Flora w Traviacie G. Verdiego, Zofia w Halce S. Moniuszki, partie opracowane: Santuzza w Cawaleria Rusticana P.Mascagniego, Siebel w Fauście Ch.Gounoda, Olga w Eugeniuszu Onieginie P.Czajkowskiego, Dorabella w Cosi fan tutte W.A.Mozarta, Dalila w Samsonie i Dalili C.Saint-Seansa.

Równocześnie występuje jako solistka w Austrii, Niemczech, Holandii i Francji, w Stanach Zjednoczonych w repertuarze koncertowym i oratoryjnym, oraz operowym. W Polsce występuje m.in. z Orkiestrą Filharmonii Warszawskiej, Śląskiej, Rzeszowskiej, Jeleniogórskiej, Zabrzańskiej, Gdańskiej. Od lat współpracuje z Wiesławem Ochmanem.

Tomasz Chmiel – dyrygent, pianista, aranżer. W latach 1989 – 96 studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dyrygentury prof. Jerzego Katlewicza oraz w klasie fortepianu doc. Marka Koziaka, kończąc oba kierunki z wyróżnieniem. Wielokrotnie brał udział w seminariach Akademii Bachowskiej w Stuttgarcie prowadzonych przez Helmutha Rillinga. W kwietniu 1994 roku zdobył I miejsce w I Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku – nagrodzony przez Instytut Kultury Austriackiej w Warszawie udziałem w kursie mistrzowskim w Salzburgu.

Dwukrotny stypendysta Ministerstwa Kultury i Sztuki (lata 1992/93 oraz 1993/94); w czerwcu 1995 roku otrzymał Stypendium Twórcze Miasta Krakowa. Rok później uczestniczył w The Annaghmakerrig Sinfonia Summer School w Południowej Irlandii.

Współpracuje z Operą Krakowską, Teatrem Muzycznym w Lublinie i Operą Kameralną w Krakowie. Oprócz pracy naukowo-dydaktycznej w Akademii Muzycznej w Krakowie jest dyrygentem Krakowskiej Młodej Filharmonii. W 2002 roku uzyskał I stopień kwalifikacji w zakresie dyrygentury. Prowadził liczne koncerty w kraju – m.in. z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Szczecińskiej, Białostockiej, Rzeszowskiej, Łódzkiej a także z Toruńską Orkiestrą Kameralną – oraz poza jego granicami, odbywając tournée zagraniczne, m.in. z Orkiestrą Filharmonii Częstochowskiej (Szwecja, Korea Południowa), Krakowską Młodą Filharmonią (Holandia, Francja, Belgia, Niemcy).

Orkiestra Symfoniczna Krakowskiej Młodej Filharmonii – działa przy Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Jej członkowie – uczniowie szkoły muzycznej II stopnia – realizują eksperymentalny program pracy w orkiestrze, którego celem jest przygotowanie ich do pracy w orkiestrach profesjonalnych bezpośrednio po ukończeniu średniej szkoły muzycznej.

W latach 1982 – 1998 orkiestra pracowała pod dyrekcją Rafała Jacka Delekty, w roku 1989 drugim dyrygentem została Ewa Mizerska – Golonek. Od 2000 roku orkiestra pracuje pod dyrekcją Tomasza Chmiela. Repertuar zespołu jest bardzo różnorodny, obejmuje utwory różnych epok, od baroku do muzyki współczesnej, a także muzykę operową, operetkową, musicalową oraz muzykę filmową.

Krakowska Młoda Filharmonia bardzo często i regularnie występuje w Krakowie (Sala Filharmonii Krakowskiej) oraz innych miastach Polski (m.in. Teatr Muzyczny Roma w Warszawie, Aula Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Górnośląski Ośrodek Kultury w Katowicach, Filharmonia Częstochowska) i Europy. Gra około 20 koncertów w każdym sezonie artystycznym.

Orkiestra koncertowała ze znakomitymi solistami: Konstantym Andrzejem Kulką, Grażyną Brodzińską, Jackiem Wójcickim, Elżbietą Towarnicką, Lidią Jazgar, Jackiem Muzykiem, Katarzyną Oleś-Blachą, Tomaszem Kukiem, Haliną Młynkową, Jackiem Zielińskim. Współpracuje z kilkoma orkiestrami młodzieżowymi (Szwajcaria, Niemcy) i chórami (Holandia). Brała udział w premierowym wykonaniu „Nieszporów Ludźmierskich” Jana Kantego Pawluśkiewicza i Leszka Aleksandra Moczulskiego, kilkakrotnie prezentowała ten utwór, między innymi na jubileuszowym koncercie (10 – lecie pierwszego wykonania) we wrześniu 2003 roku.

Chór Krakowskiej Młodej Filharmonii
powstał przy Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie z inicjatywy dyrektor Krystyny Rozciszewskiej oraz Rafała Marchewczyka dyrygenta i kierownika artystycznego zespołu.

Całkowite zaufanie, życzliwość i pomoc dyrekcji pozwoliły od początku kształtować specyficzny profil artystyczny zespołu, który funkcjonował i nadal funkcjonuje na zasadzie przekory wobec obiegowych opinii o chórze szkolnym, jego możliwościach i repertuarze. Kierunek ten kontynuowany jest przez obecnego dyrektora szkoły Witolda Malinowskiego.

Pierwsze koncerty potwierdziły słuszność metody, a prawdziwym sukcesem był występ w „Pałacu Mańkowskich” podczas otwarcia wystawy Międzynarodowego Kongresu Ekologicznego. Chór został dostrzeżony, czego efektem było zaproszenie go przez władze miejskie na uroczystość wręczenia Honorowego Obywatelstwa Miasta Krakowa Pani Premier Margareth Thatcher, jak również na koncerty festiwalowe do Sztokholmu przez obecną na kongresie panią minister Szwecji.

Coraz bardziej obszerny i zróżnicowany stylistycznie repertuar pozwalał poznać chór szerszej publiczności. Zespół otrzymywał wiele zaproszeń zaproszeń na koncerty niemal w całej Polsce i licznych krajach europejskich. Zespół współpracował również z innymi chórami.

W repertuarze tego zespołu jest zarówno „klasyka” muzyki rozrywkowej od utworów z Kabaretu Starszych Panów, Jana Pietrzaka, czy Piwnicy pod Baranami, poprzez „evergreeny” The Beatles czy Leonarda Bersteina, aż po standardy muzyki gospel i jazzu i to wszystko wykonywane a’cappella (przeważnie w opracowaniach R. Marchewczyka).

Chór Salt Singers – dyrygent: Maciej Kozłowski, absolwent Wydziału Dyrygentury Chóralnej Akademii Muzycznej w Krakowie. Chór powstał w 2004 roku, jest chórem mieszanym, skupiającym osoby w różnym wieku, zarówno z Bochni jak i okolic, dla których śpiewanie oraz przebywanie w miłym towarzystwie jest dużą przyjemnością.

Członkowie Chóru doskonalą oraz poszerzają repertuar, na który składają się utwory zarówno religijne jak i świeckie, w tym patriotyczne. Nie brak w nim utworów współczesnych jak i dzieł kompozytorów z poprzednich stuleci.