Ostatnie dni w liceach ogólnokształcących i technikach upłynęły na próbnych maturach organizowanych przez wydawnictwo „Operon”. To otworzyło w szkołach dyskusje wokół wyników matur, lokowaniu szkoły, edukacyjnej wartości dodanej i wreszcie przyszłej rekrutacji.
Celem pracy szkoły są nie tylko wysokie wyniki egzaminów zewnętrznych – ale raczej wysoka jakość kształcenia. Wynik egzaminu zewnętrznego to informacja o końcowym poziomie osiągnięć uczniów w zakresie sprawdzonym testem egzaminacyjnym – a nie informacja o efektywności nauczania w szkole.
Metodą, która najbardziej opisuje efektywność nauczania w szkole jest badanie EWD czyli edukacyjnej wartości dodanej.
Co pokazuje EWD – w odniesieniu do konkretnej szkoły?
W największym skrócie pokazuje to, ile dana szkoła nauczyła dany rocznik uczniów, czyli jaki jest przyrost wiedzy u ucznia po gimnazjum do matury włącznie. Pojęcie EWD wywodzi się z ekonomii, gdzie – w pewnym uproszczeniu – wartość dodana to tyle, co przyrost wartości dóbr w wyniku danego procesu produkcyjnego. Analogicznie: edukacyjną wartość dodaną można zdefiniować jako przyrost wiedzy uczniów w wyniku danego procesu edukacyjnego.
EWD w polskich realiach dość dobrze i obszernie jest przedstawiana dla gimnazjów. OKE przekazała wyniki EWD dla szkół ponadgimnazjalnych – techników i liceów – biorąc pod uwagę wyniki egzaminów zewnętrznych za 2010r. /dane ze strony OKE w dniu pisania niniejszego artykułu/.
Jak przedstawiają się wyniki EWD dla II LO:
Dane za rok 2010:
EWD – j.polski – wynik +4
EWD – matematyka –wynik +2
Wyniki szkoły pokazane są na wykresie, którego osie przedstawiają wynik egzaminu maturalnego i EWD.
Sytuacja II LO opisywana jest następująco:
1. Wyniki z Języka polskiego opisują II LO jako szkołę o wysokich wynikach maturalnych i wysokiej efektywności mierzonej EWD
2. Wyniki z Matematyki – szkoła o przeciętnych wynikach maturalnych i wysokiej efektywności nauczania
Wyniki szkół (wszystkich) opisywane są również dodatkowo jako:
1. Szkoła sukcesu
2. Szkoła wspierająca
3. Szkoła wymagająca pomocy
4. Szkoła niewykorzystanych możliwości
Elipsy pokazujące II LO lokują się w następujących ćwiartkach wykresów:
j.polski – opisuje II LO jako szkołę sukcesu
matematyka – jako szkołę sukcesu i wspierającą .
Cieszą nas dotychczasowe wysokie wyniki EWD (czyli przyrost wiedzy u naszych uczniów). Nie zamierzamy jednak na tym poprzestać. Cały czas nie ustajemy w wysiłkach, by poprawiać zarówno wyniki maturalne, jak i wartości EWD. Bo nie o wyścig w wynikach tu chodzi, a o los naszych uczniów, już za chwilę absolwentów. Wyposażony w lepszą wiedzę i umiejętności młody człowiek łatwiej odnajdzie się w dalszej rzeczywistości uczelnianej i później – zawodowej. A o to nam przecież chodzi.
Małgorzata Waśniowska
Szkolny zespół EWD II LO w Bochni