Uczniowie Zespołu Szkół nr 2 w Bochni biorą udział w akcji „Mam haka na raka”. Ma ona na celu profilaktykę chorób nowotworowych. Tym razem kampania dotyczy raka jelita grubego.
Konkurs „Mam haka na raka” jest organizowany od 5 lat w całej Polsce. W każdym roku tematyka dotyczy innego zagadnienia. Tym razem przyszła pora na nowotwór jelita grubego.
Przyczyny tego typu nowotworu mogą być różne. Wieloletnie zapalenie okrężnicy, złe odżywianie, brak ruchu, stosowanie takich używek, jak alkohol cz papierosy, wreszcie dziedziczność – wylicza Kamil Sowiński.
Jak podkreśla Aneta Drabik, obecność nowotworu w organizmie można stwierdzić za pomocą wielu badań. Wykrycie tego rodzaju nowotworu jest możliwe poprzez badanie krwi, badanie kału na krew utajoną, badania palpacyjne, kolonoskopia, USG, tomografia, rezonans magnetyczny. Rak jelita grubego częściej występuje u mężczyzn niż u kobiet, zwłaszcza po 50 roku życia, jednak największa zachorowalność występuje po 80 roku życia.
Uczniowie mają wiele pomysłów na to, aby uświadomić społeczeństwo na temat zagrożeń związanych z rakiem. Nasze działania kierują się przede wszystkim na happening prowadzony w szkole, a także na terenie miasta – mówi Grzegorz Banaś. Kolejnymi działaniami są plakaty, kalendarze, ulotki. Będą one umieszczane m.in. w środkach komunikacji, którymi codziennie uczęszcza do pracy ponad 3 tys. ludzi – mówi Paulina Słonina.
Akcja ma charakter prospołeczny i prozdrowotny. Chcemy dotrzeć do wszystkich: do najmłodszych, wskazując im właściwe nawyki żywieniowe, do starszych, rodziców – poprzez dzieci, ale również do najstarszych, bo najstarsza grupa wiekowa jest najbardziej narażona na nowotwory – mówi Agnieszka Michałowska, nauczycielka w Zespole Szkół nr 2 w Bochni, koordynatorka akcji.
Młodzież w ramach akcji „Mam haka na raka” będzie też rozdawała owoce, zabawki dla dzieci, malowanki dla maluchów, a poprzez nich do rodziców. Uczniowie zbierają też podpisy osób, zobowiązujących się do uświadomienia co najmniej jednej osoby na temat profilaktyki raka.
Jak podkreśla Agnieszka Michałowska, kampania nie byłaby możliwa bez wsparcia sponsorów, którymi sa firmy: F.U. Teja, „Budujemy, Remontujemy, Tworzymy” oraz Zakład Remontowo-Budowlany. W każdym roku akcja jest popierana przez władze lokalne.