Wielokulturowość z Comeniusem w Królówce

Zespół Szkół w Królówce realizuje międzynarodowy projekt Comenius. Placówka dostała 15 tys. euro na jego realizację, dzieci i młodzież mieli okazję odwiedzić szkołę w Walii. O szczegółach w naszej rozmowie.

Z DANUTĄ DUŚ, DYREKTOR ZESPOŁU SZKÓŁ W KRÓLÓWCE ORAZ MAŁGORZATĄ MAKAREWICZ, KOORDYNATOR PROJEKTU ROZMAWIAJĄ UCZENNICE ZS W KRÓLÓWCE PATRYCJA MĄCZKA I MONIKA MUS

W jaki sposób nasza szkoła dostała się do międzynarodowego projektu Comenius? Kto był pomysłodawcą przystąpienia do projektu?

Wiadomość o projekcie trafiła do nas przez przypadek. Kuzynka pani Katarzyny, naszej nauczycielki biologii, pracuje w szkole w Caerphilly i dzięki temu dowiedzieliśmy się że szkoła z Walii szuka partnerów do realizacji projektu. Było to dla nas ogromne wyzwanie, ale postanowiliśmy zaryzykować. Tworzeniem aplikacji zajęła się pani Małgorzata Makarewicz, która jest koordynatorem projektu.

Proszę opowiedzieć nam o celach projektu.

Sam tytuł mówi wiele o celach projektu – Multiculturalism with Comenius (Wielokulturowość z Comeniusem). Duży nacisk kładziemy na poznawanie kultury krajów partnerskich. Interesuje nas: język, ludowe stroje, regionalne tańce, znane postaci, ciekawe miejsca, geografia i historia oraz sport.

Kolejnym celem jest rozwijanie zainteresowań i umiejętności językowych dzieci. Uczniowie komunikują się drogą internetową; opowiadają o sobie, swoich zainteresowaniach, szkołach, wymieniają doświadczenia. Konwersacja odbywa się dzięki stronie „Smiley Talk”. Każde dziecko otrzymało hasło i login, co pozwala na swobodne korzystanie z portalu. Uczniowie mogą również korzystać ze strony wikispeace, gdzie znajdują się informacje o szkołach partnerskich , regionach i krajach. Tutaj publikowane są wszystkie prace zawiązane z realizacją projektu. Ważnym celem jest również podniesienie umiejętności językowych nauczycieli, biorących udział w projekcie Comenius. W projekcie bierze udział 5 szkół podstawowych. Nasi partnerzy pochodzą z Walii, Irlandii, Francji i Łotwy.

Jaki jest stosunek uczniów do projektu? Czy dzieci chętnie wypełniają powierzone im zadania?

Dla dzieci jest to ogromna nowość, ponieważ w większości jest to ich pierwszy kontakt z kulturą zagraniczną. Najmłodsi niezmiernie ucieszyli się, gdy otrzymali kartki od swoich rówieśników z Walii. Wszystkie prace wykonywane na zajęciach projektowych powstają w języku angielskim, tak więc uczniowie muszą pracować nad swoimi kompetencjami językowymi. Najmłodsi wykonywali prace plastyczne związane z naszym regionem i krajem.

Klasy V i VI zajęły się promowaniem naszej szkoły, regionu i całej Polski. Praca odbywała się w grupach, w których tworzono plakaty, prezentacje, filmy i albumy. Kolejnym zagadnieniem projektowym było doskonalenie umiejętności językowych poprzez naukę alfabetu, liczb, użytecznych zwrotów w językach krajów partnerskich: angielskim, irlandzkim, francuskim i łotewskim. Język polski zaprezentowały przede wszystkim najmłodsze dzieci przygotowując prace plastyczne i krótkie filmiki. Wszyscy bardzo się zaangażowali, a efekty można oglądać na korytarzach szkoły oraz na stronie projektu: http://comeniws2011.wikispaces.com/Poland.

Jakie materialne korzyści zyskuje szkoła uczestnicząc w projekcie?

Otrzymaliśmy 15 tys. euro na całkowitą realizację projektu. Kwota ta musi wystarczyć na wszystko, od biletów lotniczych po przybory plastyczne. Pewną sumę z tego budżetu przeznaczyliśmy na laptop, projektor oraz tablicę interaktywną do sali językowej, z której będą korzystali uczniowie szkoły podstawowej.

Dowiedzieliśmy się już, że odwiedzili Państwo szkołę w Walii. Proszę nam opowiedzieć o swoich wrażeniach i spostrzeżeniach. Proszę porównać tamtejszy sposób nauczania z naszym.

Szkoła w Caerphilly (walia) jest znacznie starsza od naszej, a mimo to jest bardzo dobrze wyposażona. Poważną wadą placówki w Walii jest brak miejsca, sala gimnastyczna służy jednocześnie jako jadalnia szkolna i duży korytarz.

Codziennie rano uczniowie i nauczyciele spotykają się na apelu, aby: zacząć nowy dzień, poznać plan dnia, odśpiewać hymn kraju i szkoły. W klasach zajęcia prowadzi nie jeden, a dwóch nauczycieli. Praca najczęściej odbywa się w grupach, a każda z nich ma inne zadanie i pracuje inną metodą.

Mieliśmy okazję obserwować zajęcia matematyczne. Dzieci pracowały w grupach, jedne używały tablicy interaktywnej, inne układały geometryczne domino, jeszcze inne grały na komputerze lub układały puzzle. Zajęcia są niezwykle różnorodne, jednak wszystkie działania są tematycznie powiązane i realizują jeden temat.

Jakie działania związane z projektem będą realizowane w przyszłości?

Czekają nas wyjazdy do: Irlandii, Łotwy oraz ponowna wizyta w Walii, gdzie ustalamy działania, które będą realizacją programu projektu na następne 6 miesięcy dzielące wizyty. Zaplanowaliśmy również spotkanie w naszej szkole w maju 2013r.