„Granice wolności” – o swobodzie w Internecie w II LO

9 marca, w II Liceum Ogólnokształcącym, klub dyskusyjny „Ad fontes” uczestniczył w kolejnej debacie. Dyskusja „Granice wolności” dotyczyła swobody w Internecie i jej ograniczeń.

Inicjatorem takiego tematu byli uczniowie naszej szkoły. Myślałam już wcześniej nad taką tematyką w związku z ACTA, a gdy Prezes Rady Ministrów podjął decyzję o zawieszeniu procesu ratyfikacji umowy, przyszedł czas na przedyskutowanie jej w ramach debaty – podkreśla opiekun klubu, Małgorzata Krzyżak.

Uczniowie, podzieleni na dwie grupy, opowiadali się za wytyczeniem granic w Internecie lub popierali całkowitą wolność w sieci. Podczas debaty poruszona została kwestia dotycząca międzynarodowej umowy ACTA, definicji słowa „wolność” na podstawie obowiązującej konstytucji, czy motywów zachowań sprawców cyberprzemocy.

Po dyskusji młodzież skonfrontowała swoje stanowiska z opiniami ekspertów: psychologa, Agnieszki Warkocz i dziennikarza, Tomasza Stodolnego. Podsumowania poglądów obu grup przyniosły kompromis: tak – dla wolności w Internecie i konstruktywnej krytyki, nie – dla bezpodstawnych oskarżeń i gróźb.

Jakie korzyści przyniosła debata jej uczestnikom? Dzięki tej dyskusji zostało zdefiniowane pojęcie wolności, jej granice w sieci oraz kwestia ich istnienia. Eksperci z teoretycznego i pragmatycznego punktu widzenia nakreślili ten problem – mówi opiekun klubu. Dobór grona eksperckiego nie był przypadkowy. Chcieliśmy, aby uczniowie zapoznali się z problemem nadużyć w Internecie z punktu widzenia psychologii oraz odnieśli uzyskane wnioski do działań praktycznych – publikacji komentarzy na lokalnych portalach – dodaje.

Pomysł na temat następnego panelu dyskusyjnego pojawił się spontanicznie, zaraz po zakończeniu piątkowego spotkania klubu. Na pewno debata będzie dotyczyć problemów społecznych, podobnie jak pozostałe, które zostały już przeprowadzone. Już dzisiaj uczniowie zainicjowali problem wydłużenia wieku emerytalnego i jego konsekwencji – podsumowuje.