Stowarzyszenie „Gmina Bochnia dla Wszystkich” wystąpiło do wojewody o wyjaśnienie statusu prawnego trzech radnych. W myśl ustawy nie mogą oni wykonywać swojej funkcji, gdy prowadzą działalność gospodarczą z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy.
Chodzi o trzy osoby, które zasiadają w zarządach Ochotniczych Straży Pożarnych swoich miejscowości, a jednocześnie piastują funkcję radnego. Nadzór Prawny Wojewody Małopolskiego w piśmie z 2 kwietnia skierowanym na ręce Przewodniczącej Rady Gminy Bochnia wezwał do wyjaśnienia sytuacji.
Art. 24 f ustawy o samorządzie gminnym mówi w punkcie 1: Radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności. W punkcie 2: Radni nie mogą być członkami władz zarządzających lub kontrolnych i rewizyjnych ani pełnomocnikami handlowymi spółek prawa handlowego z udziałem gminnych osób prawnych lub podmiotów gospodarczych, w których uczestniczą takie osoby. Wybór lub powołanie radnego do tych władz są z mocy prawa nieważne.
Punkt 3 zaś ma brzmienie: Jeżeli wybór lub powołanie, o którym mowa w ust. 2, miało miejsce przed rozpoczęciem wykonywania mandatu, radny jest obowiązany zrzec się stanowiska lub funkcji w terminie do 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania, o którym mowa w art. 23a ust. 1. W razie niezrzeczenia się stanowiska lub funkcji, radny traci je z mocy prawa po upływie trzech miesięcy od dnia złożenia ślubowania.
Termin złożenia wyjaśnień został określony na 2 tygodnie od dnia otrzymania wezwania.