Samorządowcy muszą być mobilni. To jednak kosztuje. Ile samochodów służbowych ma Bochnia, gmina Bochnia i powiat bocheński? I jakie są z tym związane koszty?
Do dyspozycji Urzędu Miasta Bochnia są dwa samochody:
– marki Citroen Berlingo – rocznik 2004,
– marki Citroen C15 – rocznik 2005 (typowy samochód dostawczy).
Średni roczny koszt ich eksploatacji wynosi łącznie:
– paliwo (olej napędowy) – 8 465,10 zł brutto,
– utrzymanie, drobne naprawy, przeglądy – 2 785,71 zł brutto,
– ubezpieczenia – 2 148,00 zł brutto.
Urząd Gminy Bochnia ma trzy samochody:
– marki Ford Modeo – rocznik 1994,
– marki Honda HRV – rocznik 2003,
– marki Mitsubishi Pajero – rocznik 2004 .
Według informacji wójta Jerzego Lysego, utrzymanie tych samochodów w roku 2011 kosztowało 17,5 tys. zł (eksploatacja, paliwo, części, naprawy).
Spośród jednostek budżetowych gminy Bochnia samochód służbowy ma Gminny Zakład Wodociągów i Kanalizacji. Pojazd marki Nissan Navara ma 5 lat. Dyrektorzy Gminnego Centrum Kultury, Czytelnictwa i Sportu w Bochni oraz Krytej Pływalni w Proszówkach nie mają samochodów służbowych, ale otrzymują ryczałt na przejazdy prywatnym samochodem.
Starostwo Powiatowe w Bochni obecnie ma 3 samochody służbowe:
– marki Ford Mondeo – rocznik 2005,
– marki Opel Vectra – rocznik 2008,
– przejęty od Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Bochni marki Deawoo Nubira – rocznik 1999.
Łączne koszty utrzymania samochodów służbowych w 2011 roku wyniosły 27 tys. 541,91 zł (zakup paliwa, wymiana oleju, ubezpieczenie samochodów, przeglądy techniczne, naprawy i zakup części zamiennych, mycie samochodów itp.)
W Starostwie Powiatowym w Bochni zatrudniona jest jedna osoba na stanowisku kierowcy samochodu. Według informacji urzędu, jest to kierowca jeżdżący samochodami służbowymi w zależności od służbowych potrzeb – ze starostą lub pracownikami starostwa np. na rozprawy i wizje w terenie.