Bardzo często jedynym kontaktem polskich uczniów z językiem angielskim są lekcje tego przedmiotu w szkołach. Tylko nielicznym zdarza się wykorzystać nabyte umiejętności w praktyce.
Do tej wąskiej grupy zaliczają się uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego, którzy w dniach 16-22 kwietnia zweryfikowali swoją sprawność językową podczas wizyty w stolicy Wielkiej Brytanii.
Pomysł zorganizowania wycieczki pojawił się we wrześniu, a jego realizacji podjęły się anglistki: Beata Czajer przy wsparciu Gertrudy Piwowarczyk. Głównym celem wyprawy było zwiedzenie najciekawszych zakątków Londynu, poznanie kultury i obyczajów Brytyjczyków, a także sprawdzenie, jak nabyta w szkole biegłość językowa sprawdza się w codziennych sytuacjach.
23-osobowa grupa młodzieży wraz z opiekunkami przybyła do brytyjskiej stolicy (a konkretnie: na dworzec Victoria Station) dzień po wyjeździe z Bochni. Pierwszym miejscem, które zwiedzili licealiści, było Greenwich. Londyńskie obserwatorium astronomiczne wyznacza południk zerowy. Pozostałe atrakcje to m.in. przejście tunelem pod Tamizą czy przejazd kolejką Docklands Light Railway.
Kolejne dwa dni upłynęły pod znakiem bliższego poznania najpopularniejszych miejsc Londynu. Trafalgar Square, National Gallery, Piccadilly Circus, Tower of London , Tower Bridge i St Paul’s Cathedral wywarły na zwiedzających ogromne wrażenie. Młodzieży najbardziej do gustu przypadło jednak słynne London Eye oraz muzeum figur woskowych Madame Tussauds. Uczniowie byli także świadkami niezwykłego wydarzenia, jakim jest zmiana warty przed Buckingham Palace.
Podczas piątego dnia celem zwiedzających było British Museum i Natural History Museum. Nie sposób wymienić tutaj wszystkich zbiorów muzealnych czy ciekawostek, z którymi zapoznani zostali licealiści. Czas wolny młodzież przeznaczyła na wizytę na Oxford Street i w domu towarowym Harrods.
W czasie pięciodniowego pobytu w stolicy Wielkiej Brytanii uczniowie II LO mieszkali w dzielnicy Catford goszczeni przez brytyjskie rodziny. Tutaj spożywali posiłki i udawali się na spoczynek po wyczerpującej, wielogodzinnej marszrucie ulicami Londynu. Młodzież miała styczność z językiem angielskim w praktyce: musiała poradzić sobie z dotarciem do miejsc docelowych czy uzyskaniem frapujących ją informacji.
Jedna z uczestniczek wycieczki podsumowała ją następująco: – Poczuliśmy inny klimat, zwiedziliśmy niezwykłe miejsca, a przy tym po prostu sprawdziliśmy się w nowych sytuacjach. Londyn to niesamowite miejsce, gdzie mieszają się ze sobą różne kultury i obyczaje. Nie mam cienia wątpliwości, że kiedyś tutaj wrócę.
Żaneta Wełna, II LO w Bochni
(przy współpracy mgr Beaty Czajer)