Budowa autostrady koło Bochni dobiega końca – zdjęcia

Budowa autostrady A4 w rejonie Bochni postępuje. Prace są mocno zaawansowane, choć nie na każdym odcinku. Kiedy kierowcy będą mogli pojechać nowym odcinkiem od Szarowa do Brzeska?

Na odcinku Szarów – Brzesko wykonane jest 85% prac. Na większości odcinka wykonane są prace bitumiczne: na ok. 15 km położona jest podbudowa bitumiczna, na 11,3 km warstwa wiążąca. 29 obiektów mostowych jest na etapie prac wykończeniowych. Zgodnie z aneksem do umowy wykonawca ma ukończyć prace do 15 września tego roku – informuje Iwona Mikrut, główny specjalista ds. komunikacji społecznej GDDKiA Oddział w Krakowie.

Odcinek Szarów-Brzesko ma 23 km długości. Jego budowa pochłonie prawie 779 mln zł, z czego 90% to pieniądze unijne. Prace rozpoczęto w styczniu 2010 roku.

Trasa odcinka przechodzi w większości przez tereny niezabudowane: łąki, pola uprawne, ogródki przydomowe i nieużytki. Autostrada A4 przebiega w pobliżu Kłaja, w Stanisławicach przecina linię kolejową, później biegnie łąkami i pastwiskami w pobliżu puszczy Niepołomickiej. Po przekroczeniu drogi wojewódzkiej nr 965 Bochnia – Zielona autostrada wchodzi w dolinę Raby, przekraczając rzekę w Bochni w rejonie ul. Krzyżanowickiej. Właśnie tutaj wybudowano most dwujezdniowy.

Po przekroczeniu Raby w Bochni autostrada pobiegnie po terenie gminy Rzezawa tuż za drogą powiatową Uście Solne-Bochnia.

Zakres robót obejmuje:
– budowę autostrady o długości 23,1 km z dwoma pasami ruchu oraz pasem awaryjnym z możliwością dobudowy trzeciego pasa na pozostałej długości odcinka
– budowę węzła Bochnia oraz „Brzesko”
– budowę dróg dojazdowych
– dwupoziomowych skrzyżowań z drogami poprzecznymi, liniami PKP, rzekami i szlakami migracji zwierząt, przecinającymi autostradę w postaci 28 obiektów inżynierskich

Prace obejmują też:
– przebudowę/przełożenie istniejących dróg poprzecznych: 1 wojewódzkiej, 8 powiatowych, 8 gminnych, 1 gospodarczej, krzyżujących się z autostradą A4
– budowę Miejsc Obsługi Podróżnych:
– odcinka drogi wojewódzkiej po nowym śladzie (dł. 1,47 km)

Oprócz tego inwestycja obejmuje m.in.:
– przepusty
– kanalizację deszczowa i urządzenia oczyszczające
– ekrany osłonowe, urządzenia podczyszczających wody deszczowe spływające z jezdni, wykonanie nasadzeń zieleni
– oznakowanie poziome i pionowe
– oświetlenie węzła Bochnia i węzła Brzesko, tunelu w Damienicach, wnętrza estakady w Stanisławicach

W ramach projektu powstanie również agregat prądotwórczy dla rezerwowego zasilania w tunelu w Damienicach czy rurociąg dla łączności autostradowej.