Przez blisko dwa lata Bochnia będzie sparaliżowana z powodu remontu wiaduktów kolejowych. PKP rozpoczęły już pierwsze prace, ale ich kulminacja nastąpi w przyszłym roku. Była o tym mowa podczas ostatniej sesji rady miejskiej.
Przebudowie podlegają obiekty inżynieryjne, które – według obecnych standardów – mają nienormatywne tzw. światła poziome i pionowe. Wiadukty na ul. Majora Bacy, Wodociągowej i Wygoda zostaną przebudowane, a przejazd kolejowy na ul. Krzeczowskiej zostanie zastąpiony wiaduktem.
Rozpoczęliśmy zabudowę konstrukcji odciążającej, która docelowo umożliwi nam realizację przejścia podziemnego przy dworcu. Realizacja prac potrwa na pewno 2 lata, to wynika z konieczności zapewnienia dostępności transportu kolejowego do bocznicy Stalproduktu. Zamknięcie ul. Krzeczowskiej i poprowadzenie ruchu przez bajpas nastąpi w wakacje przyszłego roku – mówi Rafał Pietrończyk, zastępca dyrektora projektu modernizacji linii kolejowej między Podłężem a Rzeszowem.
W tym samym okresie będzie trwał remont wiaduktu na ul. Wygoda. Z punktu widzenia PKP niemożliwe jest realizowanie go w innym terminie. Gdybym chciał je (wiadukty – przyp. red.) rozdzielić, czas realizacji byłby dwukrotnie dłuższy. To by uniemożliwiło zakończenie całości prac na stacji Bochnia do końca 2015 r. Ten czas by został przekroczony, dlatego nie można byłoby starać się o dofinansowanie ze środków unijnych – wyjaśnia Rafał Pietrończyk.
Remont obejmuje też wybudowanie przejścia podziemnego od dworca kolejowego na północną stronę torów. Nowy obiekt pod całym układem torowym umożliwi przejście pieszych z jednej strony torów na drugą. Podczas realizacji tego obiektu również będzie utworzone przejście tymczasowe w poziomie szyn, które umożliwi podróżnym dojście z budynku dworcowego na peron.
Podobne tymczasowe przejście dla pieszych powstanie na ul. Wygoda, gdy wiadukt będzie przebudowywany. Przy tym obiekcie ma też zostać wybudowane koryto, którym popłynie Babica. Jak wiadomo, podczas bardziej obfitych opadów przejazd pod wiaduktem jest zalewany. Planowane rozwiązanie ma temu zapobiec.
Utrudnienia związane z przebudową wiaduktów kolejowych w Bochni potrwają do końca 2014 r. Wszystkie zaś prace na stacji Bochnia mają się zakończyć przed połową 2015 r.
Efektem prowadzonych przez PKP inwestycji ma być możliwość poruszania się pociągów z prędkością 160 km/h. Te, które nie będą zatrzymywały się w Bochni, również obok miejscowej stacji PKP mają poruszać się z maksymalna prędkością.