Do końca 2014 r. otoczenie dworca kolejowego w Bochni zmieni się nie do poznania. Powstanie tam 4-poziomowy parking, będą również miejsca dla motocykli i rowerów oraz zatoczki dla osób, które podwożą podróżnych.
Bochnia przystępuje do budowy węzła przesiadkowego w okolicach dworca PKP. Będzie on składał się z parkingu dla samochodów osobowych, funkcjonującego w systemie „park & ride”, jest również przewidziany parking dla motocykli, rowerów, miejsca postojowe dla busów, zatoczki dla osób, które będą chciały kogoś podwieźć w okolice dworca i wysadzić, czyli tzw. „kiss & ride”. Generalnie cały rejon dworca zostanie w bardzo funkcjonalny sposób uporządkowany, liczymy na to, że ten teren zmieni się diametralnie, bo w tej chwili nie można powiedzieć, żeby stanowił wizytówkę Bochni – mówi Tomasz Przybyło, zastępca burmistrza Bochni.
Według zamierzeń, parking dla samochodów osobowych będzie liczył 4 kondygnacje. Znajdzie się tam miejsce dla blisko 200 samochodów, są przewidziane miejsca dla osób niepełnosprawnych, jak również windy.
Wszystko wskazuje na to, że dostęp do parkingu nie będzie nieograniczony. Aby z niego skorzystać, trzeba będzie spełnić pewien warunek. Z odpłatnością może być tak, że osoby które kupią bilet zintegrowany, który pozwoli na skorzystanie z pociągu i krakowskiej komunikacji miejskiej, będą miały również bezpłatne parkowanie na terenie tegoż parkingu. Być może będzie również możliwe parkowanie dla osób, które nie będą chciały skorzystać z tych udogodnień tylko po prostu będą chciały zostawić samochód – kontynuuje.
Inwestycja ma być gotowa i rozliczona do końca 2014 r. inwestorem będzie miasto, przy ogromnym wszakże wsparciu ze strony województwa. Mamy zapewnienie ze strony województwa małopolskiego o tym, że 85 procent kosztów kwalifikowanych uzyska dofinansowanie ze strony województwa. Wczoraj zarząd województwa małopolskiego podjął uchwałę o wpisaniu tej inwestycji do Indykatywnego Wykazu Indywidualnych Projektów Kluczowych Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013.
Wstępny koszt węzła przesiadkowego w Bochni to ok. 10 mln zł. Do tego dochodzi koszt wykupu gruntów od PKP, szacowany na mniej więcej pół mln zł. Wkład własny miasta to zatem ok. 1,5 mln zł plus koszty wykupu gruntów. Pieniądze już są częściowo zabezpieczone. W tej chwili w projekcie budżetu na 2013 r. jest 300 tys. zł na wykonanie programu funkcjonalno-użytkowego i studium wykonalności. Są też zabezpieczone środki na wykup gruntów. Myślę, że realizacja nastąpi w roku 2014 i w budżecie na tenże rok takie środki również się znajdą – szacuje wiceburmistrz.
Obecnie dysponujemy koncepcją programowo-przestrzenną. W tej chwili jest opracowywany program funkcjonalno-użytkowy, następnie będzie sporządzone studium wykonalności. Na tej podstawie będziemy procedować wniosek o dofinansowanie. Najprawdopodobniej inwestycja będzie realizowana w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Inwestorem będzie miasto, które również ogłosi przetarg – dodaje Tomasz Przybyło.
Ponieważ wybudowanie 4-poziomowego parkingu spowoduje wzmożony ruch w rejonie dworca, planowana jest modernizacja obecnej ul. Poniatowskiego. Od strony wiaduktu drogowego nad torami trzeba będzie wygospodarować miejsce na lewoskręt dla pojazdów, które z tamtego kierunku będą wjeżdżały na parking. Jezdnia ul. Poniatowskiego od tego miejsca aż do ul. Kolejowej będzie poszerzona.