Śmieci w gm. Rzezawa: sprostowanie

Po naszej publikacji pt. „Rzezawa będzie zarabiać na śmieciach?” do naszej redakcji wpłynęło sprostowanie podpisane przez przewodniczącego rady gminy Rzezawa. Uspokaja on mieszkańców, że gmina nie będzie na odbiorze śmieci zarabiała.

SPROSTOWANIE

W nawiązaniu do opublikowanej na Państwa portalu informacji pt. „Rzezawa będzie zarabiać na śmieciach?” chciałbym w imieniu Rady Gminy Rzezawa przedstawić kilka informacji wyjaśniających:

1. Wprowadzona w całym kraju „ustawa śmieciowa” nakłada na gminy obowiązek zorganizowania systemu odbioru śmieci na swoim terenie (gdyż to gmina staje się właścicielem śmieci). Na koszt działania systemu składają się:
– koszty odbioru odpadów od mieszkańców (wedle przyjętego w gminie sposobu i harmonogramu odbioru śmieci);
– koszty odbioru śmieci z budynków komunalnych (np. szkoły, przedszkola) i koszty uporządkowania „dzikich” wysypisk;
– koszty administracyjne całego systemu (a więc zbiór deklaracji od mieszkańców i ich weryfikacja, naliczanie opłat itd.);

2. Wszystkie koszty działania nowego systemu mają być pokryte z tzw. opłaty śmieciowej nałożonej na mieszkańców. Wpływy z tej opłaty nie mogą być przekazane na inne cele niż gospodarka odpadami, nie można też tych wpływów zaniżać i dopłacać do systemu z innych źródeł (de facto też od mieszkańców, bo z innych podatków).

3. Gmina Rzezawa jako pierwsza w regionie zmuszona jest do wprowadzenia nowego systemu w pełni od 01.01.2013 r. w wyniku całkowitego zapełnienia gminnego wysypiska śmieci (inne samorządy rozpoczną w pełni funkcjonować w nowym systemie w najpóźniej ustawą dopuszczalnym terminie tj od 01.07.2013 r.). Nie uzyskaliśmy zgody na rozbudowę naszego wysypiska, gdyż zgodnie z decyzją władz Województwa Małopolskiego odpady z subregionu tarnowskiego mają trafiać do wysypisk w Tarnowie (do czasu budowy w Tarnowie zakładu termicznej utylizacji śmieci).

4. Rada Gminy Rzezawa ustalając wysokość opłaty śmieciowej miała świadomość, że koszty gospodarowania odpadami znacząco wzrosną (dotychczas nie płaciliśmy za przyjęcie śmieci na własnym wysypisku, koszty dowozu śmieci na własne wysypisko były także drastycznie niższe niż do Tarnowa). Wiedząc jaka ilość śmieci produkowana jest na terenie śmieci przeprowadzone ostało rozeznanie cenowe wśród podmiotów, które mogły wystartować w przetargu. Uzyskane informacje pozwoliły określić stawki na realnym poziomie, które wedle założeń mają zapewnić dochody na poziomie ok. 1 miliona złotych w 2013 r.

5. Uzyskana w wyniku przetargu kwota (2-krotnie niższa od najdroższej oferty) pozwoli zapewnić odbiór śmieci od mieszkańców gminy. Pozostałe środki przeznaczone zostaną na koszty związane z funkcjonowaniem systemu (odbiór śmieci z jednostek komunalnych, obsługę administracyjną procesu).

6. Po 2 pierwszych kwartałach 2013 r. na podstawie otrzymanych od wykonawcy (tj. BZUK) sprawozdań dokonana zostanie analiza, na ile przyjęte założenia są zgodne z rzeczywistością. Wyniki tej analizy służyć będą sformułowaniu założeń do przetargu na kolejne lata (umowa BZUK obowiązuje tylko w 2013 r.). Jeśli w wyniku tego przetargu okaże się, że roczne koszty funkcjonowania systemu będą niższe niż 1 mln zł, to Rada Gminy zdecyduje o obniżeniu stawek opłaty śmieciowej. Z całą pewnością środki zebrane z tytułu opłaty śmieciowej nie będą wykorzystane na inne cele niż związane z procesem odbioru śmieci. Nie ma więc mowy o sugerowanym przez Państwa zarabianiu na śmieciach.

Jednocześnie chciałbym podziękować mieszkańcom Gminy Rzezawa za racjonalną i odpowiedzialną postawę, w wyniku której „deklaracje śmieciowe” złożyło 80% mieszkańców.

W interesie wszystkich jest, aby koszty działania systemu się bilansowały – zaniżenie opłat śmieciowych byłoby bowiem pozornym ułatwieniem dla mieszkańców. Powstałe braki finansowe pokryte byłyby kosztem innych działań. Gmina Rzezawa – pomimo dużych i ciągle rosnących nakładów finansowych – nie planuje likwidacji placówek oświatowych a jednocześnie prowadzi znaczące inwestycje (z kanalizacją części północnej Gminy na ponad 10 mln zł na czele).

Reasumując, nowy ład śmieciowy – narzucony przez rządzących – jest wyzwaniem dla samorządów, które ustawiono w roli „złego policjanta” podwyższającego koszty wywozu śmieci dla mieszkańców. Do pełnej oceny kosztów działalności systemu potrzeba czasu. Tym samym sugerowanie Gminie Rzezawa, która w naszym rejonie jako pierwsza wdraża nowe rozwiązania w praktyce, iż świadomie kosztem mieszkańców „zarabia na śmieciach” jest nieuzasadnione.

z wyrazami szacunku
Michał Góra
Przewodniczący Rady Gminy Rzezawa