Już po raz szósty uczniowie Zespołu Szkół Nr 2 w Bochni zaangażowali się w realizację projektu, który w tym roku cieszy się powodzeniem i jest realizowany w wielu szkołach powiatu bocheńskiego.
Kończy się pierwszy etap kampanii „Mam haka na raka”, której celem jest propagowanie wiedzy na temat nowotworów. W tym roku tematem akcji jest nowotwór złośliwy skóry – czerniak.
Już po raz szósty uczniowie „Budowlanki” zaangażowali się w realizację projektu. Uczniowie konkurowali w pomysłach jak zachęcić społeczność lokalną do zastanowienia się nad problemem czerniaka.
Czerniak jest złośliwym nowotworem skóry, błon śluzowych lub błon naczyniowych gałki ocznej. Najczęściej jednak występuje na skórze i w jej obrębie, jest niezwykle złośliwy. Może dawać przerzuty do węzłów chłodnych, a także do płuc czy mózgu. Czerniak jest nowotworem wyleczalnym we wczesnym stadium rozwoju. Jednak warunkiem wyleczalności jest wczesne wykrycie i szybkie jego usunięcie.
Z roku na rok wzrasta ilość zachorowań na czerniaka. Tego przyczynami jest mylne przekonanie, że skóra opalona jest zdrowsza a przede wszystkim ładniejsza oraz ignorowanie objawów. Głównymi czynnikami zwiększającymi ryzyko zachorowań na czerniaka są: uwarunkowania genetyczne (występowanie czerniaka w rodzinie), nadmierne opalanie (zbyt długie przebywanie na słońcu, poparzenia słoneczne, intensywne opalanie w dzieciństwie), zbyt częste korzystanie z solarium, znamiona, kolor skóry, oczu i włosów (większa podatność białej rasy, jasna karnacja, niebieskie tęczówki, rude włosy, liczne piegi), przemiany hormonalne (zwiększone ryzyko występowania czerniaka podczas ciąży).
Trzeba zwrócić szczególną uwagę na takie objawy jak: zmiany znamienia (kształtu, wielkości lub koloru), pojawienie się nowych zmian na niezmienionej dotąd skórze, ból, zaczerwienienie, rozmiękczanie lub kruszenie znamienia, wypadanie włosów z owłosionego znamienia, krwawienie ze znamienia, powiększenie się węzłów chłonnych.
Uczniowie i opiekun akcji pragną podziękować sponsorom i partnerom kampanii, za pomoc materialną i merytoryczną bez, której kampania nie mogła by przebiegać w sposób zorganizowany.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat czerniaka i akcji „Mam haka na raka” zapraszamy do odwiedzenia fanpage.