DKF Maciste i Kino Regis zapraszają 26 kwietnia na pokaz nagrodzonego Oscarem filmu „Sugar Man” oraz debatę o nieodkrytych talentach i złamanych karierach muzycznych.
„Sugar Man” prezentuje sylwetkę amerykańskiego muzyka, Sixto Rodrigueza, któremu wróżono karierę na miarę Boba Dylana. Jednak po wydaniu dwóch krążków, piosenkarz przepadł bez wieści. Wszyscy myśleli, że nie żyje. Niektórzy twierdzili, że popełnił samobójstwo na scenie. W tym samym czasie jego piosenki cieszyły się ogromną popularnością w Republice Południowej Afryki, a on stał się idolem tamtejszej publiczności.
„Sugar Man” to laureat tegorocznego Oscara w kategorii „Najlepszy Film Dokumentalny”. Oprócz najważniejszej i najbardziej pożądanej w świecie filmowym statuetki, debiut Malika Bendjelloula otrzymał również m.in. Nagrody Publiczności na festiwalach w Sundance, Nowym Jorku, Los Angeles i Melbourne. „Sugar Man” to nie tylko uniwersalna i zaskakująca opowieść o potędze przypadku i roli szczęścia w ludzkim życiu.
Janusz Wróblewski zwracał uwagę w „Polityce” na pełną napięcia strukturę filmu: Film ma dramaturgię godną hitchcockowskiego thrillera. Wychodząc od oczywistego pytania, jak to możliwe, że tak utalentowany artysta nie został w porę doceniony przez amerykański show-biznes, powolutku zmierza w stronę refleksyjnego dzieła o tajemnicy sztuki, przewrotnym losie, wartości pracy, a przede wszystkim o tym, czym jest sława i kariera w świecie doszczętnie zdominowanym przez pogoń za pieniędzmi.
O sile filmu stanowi też znakomita muzyka Rodrigueza, na co zwracał uwagę Darek Arest w recenzji dla Filmwebu: Jeśli całość ogląda się bardzo dobrze, to najpewniej dzięki (…) muzyce Rodrigueza. Muzyce z dwóch krążków, które dane mu było nagrać i nie dającej za wygraną myśli o wszystkich tych, które mogły powstać przez 40 lat, gdyby sprawy przyjęły inny (sensowny!) obrót.
Projekcji będzie towarzyszyć dyskusja o o nieodkrytych talentach i złamanych karierach muzycznych z udziałem zaproszonych gości.
W debacie wezmą udział:
Piotr Gołąb – z doświadczenia dziennikarz muzyczny, z wykształcenia filolog-kulturoznawca, z zamiłowania bałkanista. Przez kilka lat prowadził audycję ”Wielobarwy” w studenckim Radiu BezKitu. Recenzent muzyczny portalu PORCYS.COM. Prowadzi autorską audycję w Radiu Nowinki oraz – wspólnie z Łukaszem Konatowiczem – program radiowy Past Present w krakowskiej Radiofonii, w którym zestawia najświeższe krążki z muzyką, która mogła zainspirować współczesnych artystów. Muzyczny erudyta i miłośnik kina, w szczególności Państw byłej Jugosławii.
Łukasz Konatowicz – od osiemnastego roku życia recenzuje muzykę (Porcys, Hiro Free, ma na koncie też epizody z magazynem Pulp i serwisem polskieradio.pl). Współprowadzi z Piotrem Gołębiem audycję Past Present w krakowskim radiu Radiofonia, w której znajduje elementy łączące nagrania z różnych okresów i gatunków. Wychował się na muzyce post-punkowej, pierwszy opublikowany tekst napisał o płycie Kylie Minogue. Ostatnio opowiada na YouTubie o klasycznych albumach.
Paweł Korta – pracownik bocheńskiego kina Regis, muzyk, filozof sztuki, recenzent i felietonista Krakowskiej Sceny Muzycznej (KSM). Jego zainteresowania to historia muzyki rockowej, popkultura (z naciskiem na kontrkulturę), alternatywne ruchy religijne, psychologia nieświadomości.
Wojtek Sokołowski – tłumacz polskiego wydania biografii Toma Waitsa, To fortepian jest pijany, nie ja… (autor: Patrick Humphries, Rock-Serwis 1995). Meloman, miłośnik klasycznego rocka. Przez wiele lat Big Time – sklep muzyczny, który uchował się najdłużej ze wszystkich istniejących.
Dyskusję poprowadzi Jacek Dziduszko.
Będzie to drugie spotkanie (po marcowej „Samsarze”) w ramach mini-cyklu: „Na styku” sztuki filmowej i muzyki.
Pokaz i debata będą mieć miejsce w piątek, 26 kwietnia o godz. 18:00 w małej sali kina Regis.
Bilety: 10 zł
5 zł (członkowie DKF)
Projekt dofinansowany ze źródeł PISF.