Wójt ws. TIR-ów zaprasza wicemarszałka Ciepielę do Łapczycy

Na piątek zaplanowane jest spotkanie, w czasie którego ma zapaść decyzja o tym, czy TIR-y zostaną wpuszczone na autostradę Szarów-Tarnów. Posiedzenie ma się odbyć w Tarnowie, jednak wójt Jerzy Lysy sugeruje, by przenieść je do Łapczycy, ewentualnie na grunt neutralny, czyli do siedziby GDDKiA w Krakowie.

Plenarne posiedzenie Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zaplanowano na piątek 3 października w Tarnowie. Działając w imieniu samorządów gmin: Kłaj, Bochnia, Dębno i Wojnicz proponuję, aby zorganizować je w tym samym terminie tj. 3.10.2013 r. o godz. 1300 nie w PWSZ w Tarnowie, lecz w Łapczycy – w sali narad miejscowego Domu Kultury. Wybór tej miejscowości uzasadniamy kilkudziesięcioletnią gehenną mieszkańców żyjących przy drodze krajowej oraz faktem, że właśnie tam miała miejsce ostatnia, największa tragedia z udziałem ciężkich pojazdów – pisze wójt Jerzy Lysy.

Wybór Tarnowa jako miejsca ponownych obrad dotyczących udostępnienia ostatniego odcinka A-4 dla samochodów powyżej 12 ton uważamy za wysoce niefortunny. Przypominamy, że na ostatnim spotkaniu w Tarnowie z Panem Ministrem Rynasiewiczem po stronie samorządu tarnowskiego uczestniczył sztab ludzi wspieranych dodatkowo przez posłów Urszulę Augustyn i Roberta Wardzałę. Potwierdziło to tylko nasze przypuszczenie o politycznym lobbingu mającym wywrzeć presję na obiektywne władze Ministerstwa Transportu i GDDKiA, które skłaniają się do pełnego otwarcia autostrady A-4 aż do Tarnowa – czytamy dalej.

Wójt podkreśla, że analizy GDDKiA „wyraźnie mówią, że w przypadku otwarcia dla ciężkich pojazdów autostrady Szarów – Tarnów, natężenie ruchu w Tarnowie wzrośnie zaledwie o 3,5%, a ilość ciężarówek na ulicach w rejonie zjazdu z A-4 wzrośnie o 800 na dobę (dla porównania przez Łapczycę i inne miejscowości w kilku sąsiednich gminach w ciągu doby przejeżdża około 7000 ciężarówek)”. Szkoda, że tych informacji nie podają rzecznicy utrzymania obecnych ograniczeń w ruchu pojazdów ciężarowych na A-4 – pisze Jerzy Lysy.

Z uwagi na fakt, że Pan Marszałek jest mieszkańcem Tarnowa a w przyszłości – być może – kandydatem na prezydenta tego miasta, proponujemy, aby dla czystości sprawy i zachowania pełnego obiektywizmu obrady Komisji prowadził Pan Dyrektor Jacek Gryga z GDDKiA (o ile będzie zaproszony) albo inny członek Komisji MWRBRD. Alternatywnie – ze względów organizacyjnych dopuszczamy także, aby powyższe posiedzenie zorganizować w budynku GDDKiA w Krakowie przy ulicy Mogilskiej – konkluduje wójt bocheńskiej gminy.